Tibetaanse laarzen en Barbie-pumps

Liza Snook zette een virtueel schoenenmuseum op.

Welnee, geen historisch overzicht. Zie de teenslippers van Arjan Ederveen: van kurk.

Als kind speelde grafisch ontwerpster Liza Snook al winkeltje met de chique Italiaanse pumps van haar moeder. Op haar twintigste begon ze afbeeldingen van schoenen te verzamelen: haar eerste aanwinst was een ansichtkaart met de schoenen van Elton John.

Tegenwoordig heeft ze ordners vol afbeeldingen en zo’n honderd paar schoenen in de kast liggen: van Tibetaanse laarzen tot plastic sandalen met Eiffeltorentjes in de hakken tot Barbie-pumps. Vandaar ook dat haar dochter, toen die voor haar een verjaardag een Barbie kreeg, meteen vroeg: „Mam, mag ik de schoentjes ook houden?”

Omdat vrienden en kennissen altijd weer vroegen naar haar verzameling besloot Snook samen met haar partner, multimediaontwerper Taco Zwaanswijk, een virtueel schoenmuseum op te zetten. Zodat haar collectie zou openstaan voor de rest van de wereld.

Snook: „Als er bezoek was, ging het heel vaak over mijn verzameling en elke keer zat ik hetzelfde verhaal te vertellen. Op een gegeven moment dacht ik: óf ik spijker alles aan de muur, óf ik maak een website.”

Dat was in 2004 en wat volgde was een lange zoektocht naar goede foto’s van bijzondere schoenen en een eindeloze reeks telefoontjes om toestemming voor publicatie te krijgen van ontwerpers. Vorige maand ging het Virtual Shoe Museum eindelijk on-line.

Wie denkt dat hij in dit museum de laatste Manolo Blahniks aantreft of een keurig overzicht van de Europese schoengeschiedenis, maakt een grove vergissing. De collectie van Liza Snook is adembenemend origineel en omvat bijvoorbeeld de kurken teenslippers van Arjan Ederveen, sportschoenen van karton, beton en porselein, hooggehakte pumps van chocolade en herenschoenen van drop. Er zijn getatoeëerde cowboylaarzen, pantoffels van mollenvellen, inclusief snuit, en hooggehakte slippers van gevlochten, blond haar.

„Wat ik zo leuk vind, is het schemergebied tussen draagbaar en experimenteel”, zegt Snook. Schoenen zijn gebruiksvoorwerpen, maar ze kunnen ook kunst zijn. Ik vind het leuk om die grens op te zoeken: is het nog een schoen of toch echt een kunstwerk?”

Een virtueel schoenmuseum heeft vele voordelen boven een echt museum, volgens de ontwerpster.

„Wij rijden als we met vakantie zijn natuurlijk honderden kilometers om, om allerlei schoenmusea te bezichtigen. Dan sta je na zo’n bezoek weer buiten en heb je ontelbaar veel schoenen gezien, maar de presentatie was volstrekt eendimensionaal. In ons schoenmuseum kunnen mensen zelf hun ingang kiezen. Je kunt zoeken op ontwerper, maar ook op kleur, functie, model, materiaal, enzovoorts. Je kunt zoeken naar schoenen waarin pantervellen zijn verwerkt of die helemaal geborduurd zijn, schoenen die worden gedragen als juwelen of dienst doen als meubilair. En die zoektocht kan weer tot verrassende ontdekkingen leiden. Bijvoorbeeld: je zoekt iets typisch Nederlands en je komt uit bij klompen met naaldhakken van Victor & Rolf. Mijn collectie klompen is sowieso erg leuk.”

Op de site staan ook reportages. Zo waren Snook en Zwaanswijk begin dit jaar aanwezig op de veiling van schoenen van Jan Jansen en stonden ze onlangs langs de kant toen in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat een race werd gehouden tussen vrouwen op naaldhakken. Die reportages willen ze in de toekomst aanvullen met filmpjes over ontwerpers en schoenverzamelaars. Ze denken bovendien aan een vestiging op Second Life, waar avatars schoenen uit het museum kunnen kopen en dragen.

Het Virtual Shoe Museum bestaat nog maar kort, maar er is al veel belangstelling. Volgens Taco Zwaanswijk zijn er in de eerste zes weken 85.000 bezoekers geweest. „Kom daar maar eens om als je een echt museum opzet.”

Ze hebben ook uit de hele wereld reacties gehad. „Een Japanse vrouw kwam aanzetten met schoenen van origami (Japanse vouwkunst, red.) en er was een vrouw uit Oekraïne die met alle geweld de gebreide laarzen van ontwerpster Daphne Bikker wilde kopen. Die hebben we moeten teleurstellen, want die laarzen zijn Daphnes eindexamenopdracht en ze denkt in de verste verte nog niet aan productie.”

Het enthousiasme van Zwaanswijk en Snook is ondertussen alleen maar gegroeid. Dagelijks plaatsen ze nieuwe bizarre, kunstzinnige of komische schoenen op hun site. „Ik zou er het liefst dag en nacht mee bezig zijn”, zegt Snook. „Maar dan heb ik geen tijd meer om schoenen te kopen.”

Bezoek het virtuele schoenenmuseum van Liza Snook: www.virtualshoemuseum.com