‘Keet’ is theater en een concert

Voorstelling: Keet, door de Wereldband. Gezien: 31/3 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 26/5 en volgend seizoen. Inl. 0900-9203, www.dewereldband.nl

Mannen met helmen op betreden een bouwplaats met een metershoge stellage, waar de heipaal dreunt. Ze sjouwen heen en weer met planken en buizen over hun schouders, maar al gauw loopt er óók eentje met een baritonsax rond. En nog een, en nog een. Tot de Wereldband compleet is en er een ouverture op vinnig spetterend koper losbarst. Waarna het volgende nummer in westerse oren authentiek Turks klinkt, gevolgd door een lied van Servische snit.

De Wereldband bestaat uit zes multifunctionele muzikanten met meer dan veertig verschillende instrumenten. Niet alleen saxen, trompetten, trombones en fiedelviolen, maar ook tabla’s, een fagot, een spinet, een bandoneon en zelfs een handvol plastic koffiebekertjes met bijbehorende lepeltjes die een spannend ritme teweeg brengen. Meer dan een concert is Keet een bezienswaardige theatershow met vrolijke variété-grappen, waaronder een met stil en stoïcijns spel gespeeld schaftuurtje, een demonstratie van bouwvakkersdécolletés en een nummertje instructies schreeuwen („draaien! ho! wat zeg ik nou? terug!”) dat enigszins aan het verbale spierballenwerk van het eertijdse cabaretduo Waardenberg & de Jong doet denken. Het zal dan ook geen toeval zijn dat, naast de regie van Johan Timmers, ook de regie-adviezen van Martin van Waardenberg worden vermeld.

Het zestal staat geen moment stil en haalt telkens weer andere instrumenten tevoorschijn. Ook de drummer blijft zelden achter zijn drumstel zitten, hooguit wanneer een ruig stukje Kraftwerk-achtige hardrock wordt gespeeld. Want zoals hier de genres worden afgewisseld, zo gebeurt het nergens – van Piazzola tot hiphop en van het Doe Maar-idioom tot de door slechts vier blazers veroorzaakte big band-sound van de toegift.