Creatief met tralies

Op zijn nieuwe mixtape Rap ’N Borie, die de komende week op internet verschijnt, klaagt rapper Kempi uit Eindhoven in een radiointerview dat altijd zo negatief over hem geschreven wordt. Als voorbeeld wordt een artikel in NRC Handelsblad aangehaald dat melding maakt van het strafblad van de rapper. De platenbaas van Kempi, TopNotch-directeur Kees de Koning, gaf vorige week in een gesprek met VPRO’s muzieksite 3voor12 blijk van een vergelijkbaar sentiment. “Overal lees je nu alleen dat Kempi een boefje is (…) Maar als Kempi’s video op YouTube in een maand 240.000 keer wordt bekeken, lees je het nergens.”

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om dezelfde Kempi die landelijk vrij onbekend was voordat hij de eerste rapper werd die in de gevangenis een platencontract tekende; een feit dat door zijn platenmaatschappij TopNotch met een stortregen aan persberichten gevierd werd. Een rapper die door diezelfde platenmaatschappij vervolgens gepromoot werd met een Free Kempi-campagne naar Amerikaans voorbeeld inclusief T-shirts met daarop een lekker hip logo waarin een mes was verwerkt (Kempi zat namelijk vast voor mishandeling). Makke hiphopschapen die zo’n T-shirt aantrokken, leken daarmee het statement te maken dat we maar moesten accepteren dat rappers zo nu en dan iemand molesteren. Straat. Respect. Jûh-weet-toch.

Het is net als dat Frans Bauer in een interview zou klagen dat hij altijd neergezet wordt als iemand die zo ont-zet-tend normaal is gebleven. Voordat mensen massaal op zoek gaan naar je videoclip op YouTube moeten ze wel weten wie je bent en in Kempi’s geval is zijn bekendheid grotendeels het gevolg van een doortimmerde marketingcampagne die zijn strubbelingen met justitie centraal stelt.

Op dit moment zit Kempi vast, omdat hij nog een straf van drie weken had openstaan. De politie pakte hem vorige week op na een incident bij een discotheek in Groningen waarbij hij mensen zou hebben bedreigd met een (nep)wapen en een jongen geschopt zou hebben.

Hiphop is in essentie een straatcultuur en de interesse vanuit de media voor rappers die in het voor buitenstaanders moeilijk bereikbare straatleven actief zijn, is eenvoudig te verklaren.

Maar ook op zijn tweede mix-tape laat Kempi zien dat hij voor alles een veelbelovend raptalent is met een heerlijk ontspannen rapstijl, die op nog wat ongepolijste wijze zijn hectische leven naar boeiende kunst weet te vertalen. Een artiest die wel degelijk aandacht verdient, maar dan vanwege zijn muzikale potentie en niet omdat hij het stereotype van de agressieve, onnadenkende rapper ook buiten zijn muziek met verve bevestigt.

Saul van Stapele