Fiscaal voordeel voor groene leaserijder: goed voor milieu?

Minister Cramer wil het rijden in een schone auto van de zaak goedkoper maken, door de fiscale bijtelling bij de inkomstenbelasting voor privégebruik van de berijder te verlagen (NRC Handelsblad, 22 maart). Het doel hiervan is het milieu minder te belasten. Helaas toont onderzoek aan dat dit idee helemaal niet zo goed voor het milieu hoeft te zijn. Een lagere bijtelling heeft namelijk twee effecten: ten eerste, leaserijders zullen minder vervuilende auto`s gaan rijden, hetgeen goed is voor het milieu; ten tweede, meer bedrijven zullen een lease-auto aanbieden, omdat het aanbieden van een lease-auto goedkoper is geworden. Dit is natuurlijk helemaal niet goed voor het milieu, omdat huishoudens die een (fiscaal aantrekkelijke) lease-auto krijgen vaak besluiten de privé-auto te houden. Onderzoek toont aan dat dit in minstens 30 procent van de gevallen gebeurt.

Voor het milieu is er een meer aantrekkelijke beleidsoptie (die belastingtechnisch ook makkelijker is). Op dit moment is het aanbieden van een leaseauto aan werknemers voor veel werkgevers financieel voordeliger dan het geven van loon, omdat de lease-auto voor slechts 22 procent van de cataloguswaarde wordt belast. Een belastingbijtelling van minstens 40 procent van de autocataloguswaarde voor privégebruik is nodig om de keuze tussen lease-auto en loon niet te verstoren. De verhoging van de bijtelling zal drie gunstige effecten hebben: leaserijders zullen kiezen voor goedkopere, lichtere en zuinige auto`s; het aantal auto`s zal dalen, waardoor het aantal privékilometers ook zal dalen; bedrijven zullen op een meer milieuverantwoordelijke manier kiezen voor de vervoerswijze van het afleggen van de bedrijfskilometers.