Een betere bank begint bij jezelf

Natuurlijk was de aandacht gisteren vooral gericht op het financiële jaarverslag van ABN Amro. Zou er nog nieuws in staan over de recente strijd die de bank voert met enkele activistische aandeelhouders? Of over de fusiegesprekken met de Britse Barclays bank? En hoeveel zou het vorig najaar mokkend vertrokken bestuurslid Dolf Collee hebben meegekregen?

Alleen over dat laatste gaf het jaarverslag uitsluitsel: 3 miljoen euro. Een bedrag – van ruim 4,5 maal zijn jaarsalaris – dat de kwalificatie van dat vertrek („in goed onderling overleg”) niet erg overtuigend maakt.

Over de pogingen van ABN Amro om opstandige aandeelhouders van het lijf te houden, geen woord. De opmerkingen over ‘gebeurtenissen na balansdatum’ beperkten zich tot de verkoop van het hypotheekbedrijf in de VS en de overname van de Pakistaanse Prime Bank.

Traditioneel sinds een paar jaar publiceerde ABN Amro gelijktijdig nóg een jaarverslag: het Sustainability Report 2006. Hoewel dit met een persbericht werd begeleid, kreeg het duurzaamheidsverslag (al even traditioneel) weinig aandacht in de pers.

Terwijl er toch interessante zaken in staan. Zo staan er weliswaar meer vrouwen op de loonlijst van ABN Amro, maar bekleden zij nog geen 20 procent van de managementposities. En wie wist dat de bank ruim 11.500 ton aan papier verbruikt? Of dat het totale energieverbruik is toegenomen tot meer dan 1 miljard kilowattuur? Een stijging die de bank vooral wijt aan leveranciers en consultants die stroom aftappen. Over energie gesproken: vorig steeg ook de CO2-uitstoot, tot bijna 4 ton per werknemer. Wat voor een groot deel werd veroorzaakt door de 6.400 kilometer die een gemiddelde bankier voor zijn werk in het vliegtuig zat.

Ander criterium: aan microkredieten verstrekte de bank vorig jaar 32 miljoen euro, nog geen 0,7 procent van de nettowinst van het concern.

Zo wekt het duurzaamheidsverslag de eerste indruk dat ABN Amro een vervuilend, knijterig en vrouwonvriendelijk bedrijf is. Niets is minder waar. De bank staat bij duurzaamheidsorganisatie zeer goed bekend. Op de Dow Jones Sustainability Index staat ABN Amro op een voorbeeldige derde plaats. Nederlandse organisaties roemen de strak geformuleerde doelstellingen van de bank, en de verantwoording van de resultaten daarvan.

Topman Rijkman Groenink hamert in zijn voorwoord van het verslag op het belang van duurzaamheid, „om de toekomst veilig te stellen”. Spijtig moet het voor hem zijn dat een duurzame toekomst, in de letterlijke zin van het woord, voor een zelfstandig ABN Amro momenteel zo onzeker is.

Philip de Witt Wijnen