Commercieel instinct beperkt cultureel savoir-faire

Kunstverzamelaar Sanders maakt zich kwaad op de commercialisering van het Wereldmuseum Rotterdam. Ik deel zijn angst. De wijze waarop het Wereldmuseum de bekendheid van de Veertiende Dalai Lama heeft geëxploiteerd spreekt boekdelen.

`Bedrijf minstens drie keer per week de liefde`, adverteerde het Wereldmuseum bij aanvang van de tentoonstelling `Tibet en de 14 Dalai Lama`s` met een aan de Dalai Lama toegeschreven `instructie voor het leven.` Toen echter bleek dat dit `citaat` klakkeloos was overgeschreven uit een lang weerlegde internet-hoax, voerde directeur Bremer aan dat ook aan Jezus uitspraken worden toegeschreven die niet van hem afkomstig zijn. Of de Dalai Lama dit daadwerkelijk gezegd heeft deed kennelijk niet ter zake. Weken later heeft de directie alsnog besloten de reclamecampagne te staken. Maar dit voorval maakt duidelijk hoe in het Wereldmuseum het platte commerciële instinct een cultureel savoir-faire in de weg staat. Dat Chinese propagandisten de tekst goed van pas komt om het moreel van de bevolking van Tibet te ondermijnen - `Museum bevestigt: Dalai Lama nieuwe seksgoeroe!` - laat zien dat de gemaakte beoordelingsfout niet zo onschuldig is als zij lijkt.