Vanaf morgen niet meer: saaie kleding in de winkel

Ga eens een dagje winkelen. Gewoon voor de lol. Je hoeft niet meteen iets te kopen, maar ga even de stad in, om te zien wat het mode-aanbod van dit moment is.

Kijk en schrik!

De mode van nu is saai. Ontzettend saai, niet origineel, degelijk en heel erg basic.

In de rubriek Wat dragen we deze lente op deze pagina, waarschuwden Aaf Brandt Corstius en Sandra Heerma van Voss ons vorige maand al. Enkele alarmerende fragmenten uit die serie:

De pakkentrends van het lenteseizoen: ingetogen kleuren en zeer slanke lijnen. (goed, die ‘zeer slanke lijnen’, dat is alleen maar mooi meegenomen – maar die ‘ingetogen kleuren’ zijn nogal jammer)

„In de lente hebben wij veel pakken in kleuren als lever, beige, zandkleur, en grijs en blauw zijn ook heel belangrijk” (aldus een pakkenverkoper)

Bij het Deense Matíníque verscheen deze winter, heel stilletjes, één enkel bloemetjesoverhemd. Dat verkocht goed, dus de bloemetjes blijven, al winnen de ruiten en de blokken het nog steeds ruim.

Dit laatste fragment zei eigenlijk genoeg. De ruiten en de blokken! Toch blijf je tegen beter weten in hopen op iets leuks. Vergeet het maar.

Loop wat kledingzaken binnen en je ziet heel veel kleren die je vooral niet wilt hebben. Die pakkenverkoper met zijn ‘lever, beige, zandkleur, grijs en blauw’ sprak blijkbaar niet over de trends voor alleen pakken, hij vatte het volledige modebeeld voor de man kernachtig samen (voor vrouwen geldt hetzelfde dit seizoen, vertelde een goede vriendin me deze week).

Waar je ook komt – Zara, Diesel, The Sting, De Bijenkorf, Mexx, We, Matíníque, Björn Borg, Sissy Boy, H&M, Maison de Bonneterie – het was overal hetzelfde. Heel veel blauw en bruin en – ook heel veel gezien – streepjes. Streepjes op shirts, overhemden, broeken, jasjes. „If you don’t like stripes, you’d better be dead”, zei de vriend met wie ik aan het shoppen was. Qua ‘leuke kleuren’ was zo hier en daar wat groens te koop, en er waren rekken vol overhemden in paars. Terwijl één paarsig overhemd genoeg is om het segment ‘paars’ te coveren.

Lukt het niet direct om iets leuks voor het bovenlijf te kopen, dan zou je het even met leuke sneakers kunnen proberen. Denk je. Maar ook in de schoenwinkels viel het niet mee. We moeten allemaal aan het bruin, of wit. Leuke sneakers in vrolijke kleuren zijn nauwelijks te vinden.

Shop till you drop – nooit geweten dat je er echt bij neer kon vallen. Van ellende. Een dagje shoppen loopt uit op desillusie en chagrijn. En bij elke winkel toch maar even naar binnen, want ‘je weet maar nooit’. Nou, na een lange dag weet je het wel. Tijd voor de nieuwe collecties.