Nood aan een boot? Neem de kanalenhopper

Sinds vorige week is er een nieuwe bootjesdienst in Amsterdam.

Sloepjes met schippers varen via vaste routes, met haltes, door de grachten.

Rokjesdag, bloesjesdag, oké, ik begrijp de urgentie, maar waarom heeft nooit iemand het over bootjesdag? Staat óók hoog in de eindeloze lijst van dingen waar je zin in krijgt als eindelijk de voorjaarszon doorbreekt: door Amsterdam varen in een bootje – vooral het subtype lui meevaren in andermans bootje, zonder onderhoudszorgen.

Daarvoor was altijd nodig: vriend met bootje (lief te beglimlachen, plus fles wijn mee). Maar soms is de vriend niet beschikbaar, heeft hij zijn bootje nog niet meerkoetvrij gemaakt of opgedregd, en is de voorjaars-bootnood toch hoog. Daarvoor bestaat nu een oplossing. De firma Canal Company, bekend van onder meer de Canal Bike (een waterfiets) en de Canal Bus (een rondvaartboot met haltes) heeft vorige week een nieuw Canal-concept aan het assortiment toegevoegd: de Canal Hopper. Een schipperbemand sloepje van zeven meter dat via een dienstregeling door Amsterdam vaart, langs vaste haltes, voorlopig alleen nog op vrijdag, zaterdag en zondag maar vanaf eind juni dagelijks.

Een kaartje kost 12,50 euro en dan mag je de hele dag boot op, boot af. Maar je kunt ook lekker blijven zitten. De route die nu in gebruik is (Singel, Brouwersgracht, Keizersgracht) duurt ongeveer tachtig minuten maar je hoeft er na één rondje niet af. Eind juni komt er nog een tweede route bij, in de buurt van het KNSM-eiland. En je kunt ook een bootje helemaal voor jezelf afhuren, inclusief schipper, maar dat is dan wel 150 euro per uur.

Op de eerste zonnige zondag in de lente, bootjesdag dus, meldt de vriend met het bootje dat zijn bootje zich in de botenhemel bevindt en hij zelf in Zeeland. Zul je net zien. Maar ik herinner me op tijd de Canal Hopper. Hij zit nog niet in het gedachtensysteem van de stad; de meeste autochtone Amsterdammers hebben er nog nooit van gehoord. Daar trekken buitenlandse toeristen zich natuurlijk niets van aan. Die kijken nog om zich heen of de stad net nieuw is, zien de steigertjes met frisse Canal Hopper-dienstregelborden waarop nog niemand met witte verf de eerste C heeft weggelakt, en stappen in.

Mijn Hoppersloep bevat bijvoorbeeld al een echtpaar Australische Chelsea-supporters die hierna Italië en Engeland zullen aandoen, een Brits stel met één zoontje en één kleine Spiderman, en natuurlijk de schipper, een vriendelijke milieukundige die hiervoor bij Sony werkte en nu een hoop over de stad weet. Bijvoorbeeld dat de brug waar Multatuli op staat vroeger een gevangenis was en welke grachtenpanden het meest op die in Venetië lijken. (Hij heeft speciaal een boekje gekocht, zegt hij.)

Bij de volgende halte stappen nog twee mooie jonge bezonnebrilde Britse twintigsters in, maar de schipper heeft vooral aandacht voor de troep in het water: „Ik had vanochtend ook al een plastic zak in mijn schroef, toen moest er een onderhoudsbootje komen om hem eruit te halen.”

En ja hoor, prompt begint ons bootje wat geluid te maken – van nature was het net zo’n lekker stil sloepje. De schipper bestelt meteen per mobieltje de onderhoudsjongen, maar die duurt nog wel even.

We varen nog, maar langzaam. De toeristen hebben niets door. Het water maakt mellow, de drukte van de stad speelt zich hier in de diepte niet af. De Britse meisjes verbazen zich over de eeuwenoude grachtenpanden. En over de enorme blauwe reiger op de rand van een woonboot: „Wat is dát voor vogel?” Maar we kunnen niet op het Engelse woord (‘heron’) komen, waardoor de reiger iets vreemd exotisch blijft houden. De Australische man vraagt of de Britse meisjes al hasjcake hebben geprobeerd. Dat moeten ze dan maar eens gauw doen. Maar het voelt of we dat geen van allen nodig hebben.

Aan het eind van de Brouwersgracht wachten we op Romeo, de onderhoudsjongen (althans zo heet zijn boot). Die haalt met een lange haak een plastic zak uit de schroef van ons sloepje. „Ja hoor, hetzelfde als vanochtend”, zegt de schipper. „Het is alleen een andere plastic zak.”

Voor meer informatie zie www.canal.nl.