Echt geld voor virtueel werk

Ook in de virtuele wereld Second Life is personeel nodig. En dus heeft uitzendbureau Randstad er vacatures. Een serieuze arbeidsmarkt, of meer iets voor hobbyisten?

De nieuwste vestiging van uitzendbureau Randstad is ruim en licht. Medewerkers lopen rond om vragen van de ongeveer tien bezoekers te beantwoorden. Links staan manshoge borden met vacatures. Gezocht: fietsenmaker, journalist, beveiligingsbeambte. De potentiële werknemer moet aan één belangrijke voorwaarde voldoen: hij moet een avatar zijn, een driedimensionale computeranimatie.

Deze Randstad-vestiging staat namelijk in Second Life, de populaire virtuele wereld van het Amerikaanse bedrijf Linden Lab. Net drie weken open trekt de vestiging ruim 200 bezoekers per dag.

De banen waar het om gaat moeten ook in de virtuele wereld worden uitgevoerd. De werknemers – die ergens achter een computerscherm hun poppetje laten bewegen en praten – worden uitbetaald in de lokale munteenheid, de Linden Dollar (LD). Die is niet veel waard (1.000 LD is ongeveer 4 euro) en kan alleen in de virtuele wereld worden uitgegeven. Aan kleding, een helikopter, een duikpak.

„Dat noemen we Second Life-banen”, zegt Marc Feitsma, bij Randstad verantwoordelijk voor de virtuele vestiging. De fietsenmaker bijvoorbeeld zal in een virtuele fietsenwinkel fietsen verkopen en de koper uitleggen hoe hij ermee kan manoeuvreren. De journalist schrijft voor een blad dat uitsluitend in Second Life verschijnt. Op www.virtuelebanen.nl zijn de vacatures te vinden, én hoeveel LD’s de banen opbrengen.

Er zijn ook banen die wél euro’s opleveren, terwijl ze in de virtuele wereld worden uitgevoerd. Zoals vorige week, toen voor de opening van de virtuele versie van de Amsterdam Arena iemand nodig was voor achter de bar, en twee mensen voor de beveiliging. „Je weet nooit of er voetbalfans op af komen die niet komen om gewoon te praten.” Randstad adverteert in de virtuele vestiging ook met gewone banen. „Het is een interessante doelgroep die op bezoek komt. Jong en hoogopgeleid.”

Een ander voorbeeld van ‘echte’ Second Life-banen is het personage ‘Amber’ van ABN Amro. Op de vacature voor Amber in de virtuele Randstad-vestiging reageerden bijna veertig zogeheten avatars (personages in Second Life). De tien mensen die na een sollicitatie op het web overbleven, moesten achter hun personage vandaan komen. Randstad wilde de kandidaten eerst echt zien om de keus te kunnen maken. Uit deze groep werd een van de twee benodigde werknemers geselecteerd. „De andere kwam via ons gewone kantorennetwerk”, zegt marketingdirecteur Ruud Polman van Randstad.

Het uitzendbureau heeft zelf ook in euro’s betaalde werknemers in Second Life. „Twaalf Randstad-medewerkers zorgen dat er in de virtuele vestiging tijdens openingsuren altijd twee avatars beschikbaar zijn voor vragen.”

Het aantal werknemers op Second Life is nog zeer bescheiden, zegt creatief directeur Louise Jordan van het Britse Rivers Run Red, dat gespecialiseerd is in virtuele werelden en projecten doet voor onder meer Adidas, Vodafone en Heineken. Ook is zij op dit moment bezig een avatar te bouwen voor (en lijkend op) Bill Clinton.

Jordan denkt dat de werkgelegenheid in Second Life zal groeien. „De eerste fase was het bouwen van alle eilanden en gebouwen. Nu zie je dat steeds meer bedrijven willen dat er ook werknemers rondlopen om klanten te helpen.” Ze ziet het als een logische ontwikkeling in de uitbreiding van de communicatie. „Deze virtuele vestigingen doen eigenlijk hetzelfde als callcenters of interactieve websites. En hebben dus vergelijkbare typen werknemers nodig.”

Maar er komen ook nieuwe banen, zoals voor mensen die de virtuele eilanden en avatars kunnen bouwen. „Die bouwvergaderingen vinden óók in Second Life plaats.”

Niet alleen de vraag naar ‘eurobanen’ groeit, ook komt er steeds meer werk dat in Linden Dollars wordt uitbetaald. Zo zijn er sinds deze week vacatures voor een boer en treinconducteur voor op 0031, een nieuw Nederlands eiland dat de toegang tot de virtuele wereld eenvoudiger en duurzamer moet maken – vier op de vijf bezoekers van Second Life haken nu na één keer af. Via een Nederlandse website komen verse avatars meteen terecht in een welkomstboerderij, waar ze uitleg krijgen. Ook zullen waarschijnlijk gastheren voor het eiland worden aangenomen.

Volgens Feitsma kan het gebruik van Second Life sterk toenemen als er geluid bij komt. „Binnen een maand of twee zullen avatars kunnen praten. Gewoon, rechtstreeks, en met de eigen stem van degene die achter de knoppen zit. Dan wordt het echt spannend hoe dit zich verder ontwikkelt.”