De diva-badjas komt eraan

De diva-badjas maakt haar entree. Relaxen in een joggingpak kan niet meer.

Nonnasol verkoopt vesti per casa, kleding voor binnen. „Huiskleding klinkt zo duf.”

Ze voelen vederlicht, zitten weldadig, staan verleidelijk en zijn vooral glamoureus. De badjassen van Nonnasol zijn helemaal van deze tijd. „De afgelopen jaren is de vraag naar modieus homewear toegenomen”, zegt Anne Marie Commandeur van het Stijlinstituut Amsterdam, dat zich bezighoudt met trendforecasten. „Maar het mag niet te veel kosten, ténzij het heel uitgesproken is.”

En inderdaad, de luxueuze, heftig gedessineerde badjassen van Nonnasol zijn een schot in de roos. ‘Goh, wat leuk dat zoiets er eindelijk is’, hoort Dirkje Sol van Nonnasol regelmatig over haar ‘diva-badjassen’.

Tien jaar geleden zouden we dergelijke barokke badjassen, met namen als Aïda en Tarantella, overdreven hebben gevonden. En ook duur, met prijzen vanaf tweehonderd euro. Nu past dergelijke luxe in de tijd. Commandeur: „Het is bijna hedonisme: jezelf verwennen door geld uit te geven aan iets dat echt anders is.”

Twee jaar geleden zocht (toen nog) makelaar Dirkje Sol (47) een lekkere badjas. Wat ze zag, vond ze dramatisch: badjassen in flauwe kleuren met opgenaaide beertjes. Dat kan beter, dacht Sol, en ging tekenen.

Nu heeft ze, volgens haar dochter Evelien van den Bosch (24), altijd honderd ideeën. Haar dochter: „Ik vond haar ontwerpen leuk, maar dacht: dat waait wel weer over. Maar ze wilde dit echt graag doorzetten. En of ik dan maar mee wilde doen. Toen dacht ik: dan gaan we er voor.” Evelien van den Bosch studeerde twee jaar commerciële economie aan de Hogeschool van Alkmaar.

De taakverdeling bij Nonnasol is als volgt: moeder Dirkje ontwerpt en doet de verkoop, dochter Evelien regelt van alles en doet de productie. Evelien van den Bosch, lachend: „Ik werk wel mee aan het eindresultaat. Mijn moeder houdt van kleur en drukte. Ik moet haar soms afremmen zodat het verkoopbaar blijft.”

Trendwatcher Anne Marie Commandeur vindt het knap dat de kleurrijke badjassen hun weg naar de klanten vinden. „Je kunt wel een waanzinnig goed idee hebben, maar niet iedereen heeft het vermogen dat om te zetten in een commercieel verkoopbaar ontwerp en het vervolgens in de winkels te krijgen.” Alleen mannen staan nog sceptisch tegenover Nonnasols badjassen . „Die moeten nog door hun vrouwen worden overgehaald”, denkt Sol.

Net als haar dochter heeft Dirkje Sol geen modeachtergrond. Soms kijkt ze in het boek 100 jaar mode. „Wat mij verbaasde, is dat het dragen van speciale binnenkleding in het begin van de vorige eeuw gebruikelijk was. Vrouwen en mannen droegen thuis standaard kamerjasjes. Dat is in onbruik geraakt.” Jammer, vindt Sol. Ze zou die gewoonte graag terugzien. „Maar in onze badjassen kun je wel de voordeur open doen.”

Badjassen moeten ook comfort bieden. „Ze sterk tailleren als een mantelpakje is dus lastig”, vertelt Sol. „De sluiting moet niet te ingewikkeld zijn en een openvallende badjas is irritant. Dus daarom maak ik de overslag breder. Ik probeer overal aan te denken – en dan moet de jas ook nog mooi zijn.”

De voor een badjas gewaagde kleurencombinaties en dessins – bloemen over een zebraprint – zijn Sols eigen ontwerp. Na een zoektocht weten moeder en dochter dat Turkije het badstoffenmokka is. „Je kunt daar elke soort badstof bestellen en er prints op laten drukken.”

Dirkje Sol ziet een uitbreiding van haar badjassenbedrijf met slippers, en andere badaccessoires wel zitten. Commandeur adviseert succesvolle starters om het juist niet in al te makkelijke oplossingen zoeken. Daarin schuilt volgens haar gevaar. „Zodra het goed gaat met kleine bedrijfjes willen ze, of moeten ze vaak meer. Zoek je het in makkelijke oplossingen, dan verlies je juist die identiteit waar je in eerste instantie succes mee had.”

Nonnasol badjassen worden verkocht via winkels en een website. De webshop stond volgens Evelien Van den Bosch niet in de planning. ‘We kregen na wat pers meteen zoveel reacties,dat we niemand wilden teleurstellen. Zo ontstond het idee van de webshop, www.nonnasol.nl.’