‘Verleid de rijken in kunst te investeren’

Cultuurwethouder Carolien Gehrels formuleert ambities voor topinstellingen en voor kunst in de wijken.

En ze pleit voor het maken van scherpe keuzes.

Bijna een jaar zit Carolien Gehrels (PvdA) er nu, de Amsterdamse wethouder van Kunst en Cultuur, Lokale Media, Sport en Recreatie, Bedrijven, Deelnemingen en Inkoop. Ze kwam in het nieuws toen ze voor de nieuwbouw van het Stedelijk Museum ‘de eerste steen’ door een museumruit gooide. Verder was ze stil over cultuur. „Ik ben eerst gaan praten met de mensen.”

Nu ligt er haar hoofdlijnennota Kunst en Cultuur 2009-2012, waarmee het stadsbestuur gisteren akkoord ging. Gehrels formuleert vier ambities: ‘talentontwikkeling’, ‘laboratorium’, ‘wereldklasse’ en ‘prachtwijken’. De kunstinstelling die gemeentelijke steun wil, moet aan minstens één van die ambities bijdragen.

Hiermee kun je alle kanten op.

„In Amsterdam, ‘de stad van Spinoza’, is cultuur een basisbehoefte. Kunst en cultuur moeten voor iedereen bereikbaar zijn. De ambities zijn scherp, maar stimuleren tot een eigen invulling.”

En wat vindt u dan belangrijk?

„Neem de ambitie ‘prachtwijk’. Daarmee bedoel ik dat je kunst en cultuur inzet in achterstandswijken, zodat er sociaal en cultureel voldoende te beleven valt. Zoals in Amsterdam Noord. Daar komt het Filmmuseum en vestigen zich steeds meer creatieve bedrijven.”

U vindt ook dat kunst en cultuur een rol spelen bij integratie. Hoe?

„Dankzij kunst en cultuur leren mensen elkaar begrijpen. Kinderen op school moeten leren welke culturele uitingen er zijn. Er zijn kinderen in Amsterdam die nog nooit een gracht hebben gezien! Ik vind dat ieder Amsterdams kind voor zijn veertiende een gracht moet hebben gezien. Dat hoort bij cultuurwijsheid. Ik vind ook dat de onderwijsinspectie moet controleren of scholen ook echt cultuuronderwijs geven.”

U ziet ook economische mogelijkheden voor kunst en cultuur.

„Het Nationale Ballet, het Concertgebouworkest en de Nederlandse Opera, dat is de top en die moeten we beter benutten. Als je kunst van wereldklasse hebt, trekt dat talenten naar Amsterdam.”

Dus u wilt meer geld steken in de instellingen waarmee je in het buitenland kunt pronken?

„De artistieke waarde staat voorop. Ik ben niet van de kaasschaaf. Je moet kiezen, en ja, dat zal ten koste gaan van anderen. Het Nationale Ballet had rond de 120 dansers, nu 89 van wie gemiddeld 10 geblesseerd. Dan kun je bijna niet meer werken. Het Muziekgebouw aan ’t IJ heeft een akoestiek van wereldklasse. We moeten daar zorgen voor een goede programmering. Anders kan je het wel verkopen. Ik drijf de discussie echt op de spits.”

Het profijtbeginsel van het nieuwe kabinet maakt kaartjes duurder.

„Van mij had het profijtbeginsel niet gehoeven. Ik vind dat we rijke mensen moeten verleiden om te investeren in kunst. Met Joop van den Ende mag je je handen dichtknijpen.”

Bekijk de nota via: http://www.dmo.amsterdam.nl/kunst_en_cultuur/superlinks/kunst-_en/hoofdlijnen_kunst_en