Groot-Brittannie

Gerard Byrne De Ierse kunstenaar Gerard Byrne is gefascineerd door de vergankelijkheid van de media. Byrne baseert veel van zijn werk op oude tijdschriftteksten en de identiteit van de consument, zoals ook blijkt op zijn eerste solo-expositie in Groot-Brittannië. Byrne signaleert ook een ‘ver-domming’ van de maatschappij, bijvoorbeeld in het verschil tussen Playboy magazine nu en in de jaren zestig, toen het blad volgens hem nog een meer intellectuele inhoud had. De video’s en foto’s van 1984 and Beyond, 2005-6 zijn geïnspireerd door een Playboy-artikel uit 1963, een discussie over mens en seksualiteit en een toekomstbeeld van 1984. In zijn films, die vaak lijken op low budget advertenties met acteurs, schemert ook vaak zijn nostalgie naar het vertellen van verhalen door.

T/m 4 mei, Gerard Byrne, Lisson Gallery, 52-54 Bell Street, Londen, 004420 7724 2739 & www.lisson.co.uk

Surrealisme De stimulerende werking van het surrealisme had ook invloed op de architectuur, design, film, mode en meubilair. De radicaalste objecten van de jaren twintig tot de Tweede Wereldoorlog zijn nu te zien in het V&A Museum. Wat hadden Dali’s zeekreeft en telefoon, zijn felrode Mae West Lips bankstel, Schiaparelli’s sinistere Tear Dress, Magritte en mode en reclame met het dagelijkse leven te maken? Meer dan 300 surrealistische werken proberen daar antwoord op te geven.

29 Maart t/m 22 juni, Surreal Things: Surrealism and Design, Victoria and Albert Museum, Londen, ma t/m vrij 10-17:45, vrij 10-22:00u, 004420 7942 2000 & www.vam.ac.uk

En verder T/m 7 mei, Phyllida Barlow, New Art Centre, Roche Court, Salisbury, 00441980 862244 & www.sculpture.uk.com; T/m 15 april, Callum Innes: From Memory, Modern Art Oxford, 30 Pembroke Street Oxford 0X1, 441865 722733 & www.modernartoxford.org.uk;