‘Gezond’ verkoopt explosief

Producten met een gezondheidslogo verkopen bij supermarkt Albert Heijn veel beter dan vergelijkbare artikelen.

Producten met dit zogenoemde klavertjevierlogo bevatten minder calorieën, minder suiker en minder vet dan vergelijkbare producten. Supermarktketen Albert Heijn heeft laten weten dat de gezondste producten uit zijn assortiment vorig jaar een omzetstijging lieten zien van 23 procent, tegen een omzetstijging van zijn hele assortiment met 9 procent.

AH zet sinds anderhalf jaar een logo op producten die gezonder zijn dan soortgelijke artikelen. Ongeveer één op de vijftien producten uit het assortiment van deze keten draagt dit logo nu. Voor bijvoorbeeld soep met het logo geldt dat er relatief weinig zout, vet en calorieën in zitten.

Na introductie van het klavertje vier bij Albert Heijn kwam de rest van de voedingsindustrie met het vergelijkbare logo ‘Ik kies bewust’, waarbij vrijwel alle fabrikanten en supermarktbedrijven zich hebben aangesloten. Producten krijgen dat logo op grond van richtlijnen van onder andere de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Commercieel manager Sander van der Laan van Albert Heijn denkt er niet over zijn klavertjevierlogo af te schaffen. „Dat heeft zich steeds meer ontwikkeld als merk van Albert Heijn.”

Albert Heijn overweegt ook om zijn folders aan te passen. Als de supermarkt adverteert voor een product waarvan ook een gezondere variant bestaat, zal het deze laatste variant met foto afbeelden in de folders, is het plan. Het definitieve besluit hierover wordt binnenkort verwacht. Als bijvoorbeeld cola in de aanbieding is, zal Albert Heijn de fles van cola light afbeelden. Daaronder staat in kleine letters dat de aanbieding ook geldt voor de gewone cola met meer calorieën.