Farro met groenten

Voor 4 tot 6 personen250 gram farro of spelt 1 bouillonblokje, kip of groenten 4 tot 5 eetlepels extra vergine olijfoliezout en versgemalen peper300 gram courgette250 gram bijgesneden venkelknololijfolie voor het grilleren150 gram kerstomaten of mini-pomodori150 gram buffelmozzarella 2 bosuitjes2 eetlepels gehakte kappertjeskleine handvol gehakte platte peterselie3 tot 4 eetlepels grof gehakte verse munt

Onlangs (22 maart) had ik het over het door elkaar halen van de twee graansoorten farro en spelt. Farro (Triticum dicoccum) en spelt (Triticum spelta) lijken op elkaar qua vorm, maar verschillen in structuur en nog meer in smaak. Farro is in Nederland moeilijk verkrijgbaar, maar spelt is volop te koop bij natuurvoedingwinkels.

Week spelt als u die gebruikt circa 6 uur in koud water en kook 30 tot 40 minuten voor een bijtgare korrel. Farro hoeft u niet te weken en is binnen 30 minuten bijtgaar. Doe de farro en het bouillonblokje in een middelgrote pan kokend water en breng opnieuw aan de kook. Draai het vuur lager, leg er het deksel op en laat onder af en toe roeren circa 30 minuten zachtjes koken tot de graankorrels bijtgaar zijn.

Giet de farro af, doe in een ruime, ondiepe schaal. Schep er de extra vergine olijfolie door en breng op smaak met zout en peper.

Snijd intussen de courgette overdwars doormidden en dan in de lengte in dikke plakken. Snijd de venkelknol ook in dikke plakken. Verhit een grote, geribbelde grillplaat op middelhoog tot hoog vuur en besprenkel met olijfolie. Besprenkel de groenten ook licht met olijfolie en gril ze op de grillplaat gaar en goudbruin. Doe de plakken over op een schaal. Bestrooi ze met zout en peper en laat ze even afkoelen voor u ze in blokjes snijdt.

Snijd de tomaatjes in tweeën of vieren. Snijd de mozzarella in blokjes. Snijd de bosuitjes bij en snijd dan in dunne ringetjes. Schep de courgette, venkel, tomaatjes, mozzarella, bosuitjes, kappertjes, peterselie en munt door de farro. Proef en breng zo nodig op smaak met zout en peper. Serveer als lunchgerecht of bijvoorbeeld als bijgerecht bij gegrilde mulfilets.

Kim Maclean

Morgen: kip, kerrie & kool