Een glossy, ja, maar dan als bijlage bij de krant

Verrassing, afgelopen zondagmorgen. Zomaar een glossy op de deurmat. Stijl ontmoet Stijl, 200 pagina’s over ‘je huis als de spiegel van je leven, met mooie en oorspronkelijke woonverhalen’. Maar vooral: allemaal mooie interieurs om heel lang naar te kijken.

Stijl ontmoet Stijl (gratis) was een „eenmalig cadeautje” voor de abonnees van De Telegraaf. Maar, zegt projectmanager Jehudi van de Brug er meteen bij, „we hebben al zoveel positieve reacties gekregen, dat het zomaar kan gebeuren dat we binnenkort weer met een glossy komen”.

Die reacties kwamen van de lezers (die er met het mooie weer lekker mee in de tuin gingen zitten) en van de adverteerders, voor wie de glossy óók was gemaakt. Adverteerders, zegt Jehudi van de Brug, „willen het liefst een gigantische oplage, in combinatie met een mooie Umwelt”.

Die oplage kon De Telegraaf wel verzorgen, alleen de glossy was er nog niet. Nu dus wel. Stijl ontmoet Stijl werd gedrukt in 720.000 exemplaren. Bereik: 2 miljoen mensen. Datzelfde bereik heeft straks Vrouw, een bijna-glossy die vanaf zaterdag elke week bij De Telegraaf verschijnt.

‘Glossy’s zijn niet langer de blondjes onder de bladen’, schreef NRC Handelsblad dit weekeinde op de mediapagina. En inderdaad: steeds meer kranten en serieuze tijdschriften wagen zich eraan. Alleen Elsevier doet het al langer, met jaarlijks een stuk of twaalf, dertien themanummers over bijvoorbeeld mode, reizen, aan tafel en, deze maand, Interieur (4,50 euro).

Voor Vrij Nederland is het nieuw. Abonnees van VN ontvangen vandaag Smart Body, een glossy bijlage over mooi zijn op leeftijd. Ook hier veel prachtige foto’s, in combinatie met verhalen als ‘een total face-lift in Thailand’, ‘zwanger op je zestigste’ en ‘de vrouw in de anti-rimpelreclames’.

Smart body (4,50 euro) is de tweede glossy van Vrij Nederland sinds Emile Fallaux er hoofdredacteur is. Vorig jaar november verscheen Smart New Food.

Wij willen, zegt Emile Fallaux, „zoals iedereen tegenwoordig, naast ons blad ook andere dingen doen”. Dat betekent: debatten organiseren, deelnemen in een cultureel ontmoetingscentrum en meer bijlagen. Overigens is dat laatste „in feite een oude traditie van Vrij Nederland”, dat vroeger wekelijks in drie delen verscheen.

Maar nu zien die bijlagen er anders uit. Emile Fallaux: „In Nederland heb je heel lang een waterscheiding gehad tussen low culture en high culture. Dus zie je bladen die levensplezier uitstralen en bladen die zo serieus mogelijk zijn. Maar waarom zou je niet een glossy maken die zowel interessant als smaakvol is?” Ook de jaarlijkse VN Detective & Thrillergids verschijnt straks in een glossy’er opmaak.

En nrc.next? Die komt over twee weken met een glossy bijlage.

Gretha Pama