Belspel blijkt lucratief

De omzet van belspelletjesmaker 2waytraffic is in 2006 geëxplodeerd. Het Nederlandse bedrijf haalde vorig jaar 23,9 miljoen euro omzet, terwijl dat een jaar eerder nog 5,5 miljoen was. Dat komt voornamelijk doordat 2waytraffic in meer landen actief werd en doordat de programma’s van het bedrijf meer zendtijd kregen. Het bedrijfsresultaat steeg van 0,8 tot 4,4 miljoen euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf gisteren publiceerde. Het bedrijf produceert naast belspellen ook chat- en datingdiensten voor mobieltjes.

Op het moment bellen er minder kijkers naar de belspellen, door de „negatieve publiciteit”, zo vermeld het persbericht. Onlangs werd bekend dat kijkers van belspellen werden opgelicht. In de programma’s wordt kijkers voorgehouden dat ze een prijs kunnen winnen, als ze – tegen hoge tarieven – opbellen. Maar er werd ook opgeroepen te bellen als de prijs al is gevallen. In België kwam een spel van 2waytraffic in opspraak, omdat te zien was hoe een presentatrice de antwoorden manipuleerde. 2waytraffic verwacht dat de dip in het aantal telefoontjes van tijdelijke aard is.

2waytraffic werd opgericht door drie medewerkers van Endemol en investeerder Henk Keilman. Endemol is een concurrent van het bedrijf op de belspelmarkt.