Hsl: nieuwe naam, maar spoor is leeg

NS wil niet zeggen hoe duur de kaartjes worden voor de treinen op de hsl-route.

Het bedrijf is ook nog niet zeker van de openingsdatum, 9 december 2007.

De hsl-zuid ligt er mooi bij. Wie vanuit de ‘trage’, gewone trein bij Nieuw Vennep oostwaarts kijkt ziet het fraaie staaltje van Neerlands spoorwegbouw verdwijnen in het groene hart. Hier hadden nu treinen met 300 kilometer per uur overheen moeten razen, tussen Schiphol en Parijs. Maar het spoor is leeg, de treinen en het beveiligingssysteem zijn niet gereed. Na herhaaldelijk uitstel moet op 9 december van dit jaar de eerste trein gaan rijden. „Ik durf niet meer te zeggen of we dat halen, het is al zo vaak uitgesteld”, zegt een woordvoerder van NS.

Op papier ziet het er allemaal heel mooi uit. NS presenteerde gisteren op de AutoRAI – het bedrijf wil automobilisten de trein in lokken – een nieuwe hogesnelheidsonderneming onder de naam Hispeed. Het bedrijf verwacht 24 miljoen reizigers in 2010, waarvan 16 miljoen binnenlands, tussen Amsterdam en Rotterdam en verder naar Breda.

Veel zal afhangen van het gevraagde tarief, maar directeur Nol Döbken van Hispeed wilde gisteren niets kwijt over de prijzen. Hispeed gaat het tariefsysteem differentiëren naar analogie van de luchtvaart: vroeg boeken betekent een lagere ticketprijs. In september maakt NS de hoogte van de ticketprijs bekend.

De investeringen voor de hsl-zuid zijn groot geweest. Het rijk betaalde de aanleg, kosten: 7 miljard euro. NS kreeg de concessie voor het traject, samen met KLM (90 procent NS, 10 procent KLM) en moet daar per jaar 148 miljoen euro voor betalen. Dat is meer dan de 113 miljoen die NS jaarlijks kwijt is voor het gebruik van de rest van de sporen in Nederland. NS zal daarom een flinke winst moeten maken op de exploitatie van de hsl-zuid om dit bedrag terug te verdienen.

Reizigersvereniging openbaar vervoer, Rover, heeft geen goed woord over voor de geheimzinnigheid. „Natuurlijk weet NS wel hoeveel ze willen vragen, maar ze willen eerst het alternatief de nek omdraaien, de huidige Benelux-trein”, zegt een woordvoerder van Rover. De vereniging diende vorige week een klacht in bij mededingingsautoriteit NMa, wegens de geplande opheffing van de Beneluxtrein, maar is niet gerust op de uitkomst. „We zijn bang dat NS er bij de NMa van afkomt met een dwangsom ter waarde van een scheet en drie knikkers. NS kan daarna één trein op het traject laten rijden, die twee keer zo snel is maar drie keer zo duur. We beraden ons daarom op aansluitende juridische stappen.”