Het Stedelijk Museum verkoopt grafieken: `unieke sponsoring`

amsterdam. Het Stedelijk Museum in Amsterdam gaat een grafiekportfolio uitbrengen met werk van tien internationaal bekende kunstenaars. De opbrengst komt ten goede aan het aankoopfonds van het Stedelijk. Het museum kan met deze nieuwe vorm van sponsoring zijn jaarlijkse aankoopbudget van een miljoen euro verdubbelen. Tien kunstenaars hebben belangeloos een kunstwerk gemaakt: Eberhard Havekost, Sarah Morris, Dirk Skreber, Jonathan Meese, Daniel Richter, het duo Gert en Uwe Tobias, Angus Fairhurst, Luc Tuymans, Wilhelm Sasnal en Michael Raedecker. Het Stedelijk brengt de genummerde en gesigneerde litho`s, etsen en zeefdrukken uit in een oplage van honderd stuks. De kosten zijn tienduizend euro per portfolio. Het idee is afkomstig van galeriehouder Jorg Grimm van Grimm Fine Art. Hij noemt deze vorm van sponsoring in Nederland uniek. ”Er zijn ook musea in Duitsland, Engeland en Amerika die grafiek verkopen, maar meestal gebeurt dat op kleinere schaal.” Grimm maakte de selectie kunstenaars met museumdirecteur Gijs van Tuyl. De kunstwerken zijn de hele maand april op zicht in het Post CS-gebouw. Er zouden inmiddels 43 van de honderd edities zijn verkocht.