Fotomagazine Life alleen nog online

De Amerikaanse uitgever Time Inc. stopt met het uitgeven van Life. Het befaamde fotoblad verschijnt sinds 2004 als wekelijkse bijlage van 103 kranten in de Verenigde Staten. Op 20 april verschijnt de laatste uitgave.

Time zet de beeldbank van Life, die bestaat uit 10 miljoen foto’s, later dit jaar op internet. Dit archief is volgens de uitgever gratis toegankelijk voor persoonlijk gebruik. Volgens Time Inc. is 97 procent van deze foto’s nooit eerder gepubliceerd. Life nam werk op van beroemde fotografen als Alfred Eisenstaedt, Margaret Bourke- White en Robert Capa.

Aanleiding voor het stopzetten van de krantenbijlage zijn de tegenvallende advertentie-inkomsten. Ook wil de uitgever inspelen op de ontwikkeling dat lezers overstappen van de gedrukte pers voor nieuws en foto’s naar internet.

„We blijven trouw aan het merk Life. We willen dit icoon behouden en op vernieuwende manieren inzetten voor digitale platforms”, zegt directeur Ann Moore op de website van de uitgever.

Life was in de jaren veertig en vijftig een toonaangevend fotoblad. De Amerikaanse uitgever Henry Luce bedacht in 1936 de formule van het foto-essay dat het magazine wereldberoemd zou maken. De opkomst van televisie als venster op de wereld drong de fotoreportage naar de achtergrond. Dat betekende uiteindelijk het einde van het tijdschrift. In 1972 verdween Life als weekblad. Tussen 1978 en 2000 verscheen de titel als zelfstandig maandblad.