Een wijntje voor de Hummer

Leuk vraagje voor de bezoekers van de AutoRai: van welke auto is de productie het minst schadelijk voor het milieu: van de Toyota Prius of de Hummer? De eerste is het troetelvoorbeeld van nieuwe energiezuinige voertuigen. De tweede staat symbool voor benzineslurpende bling-blingbakbeesten.

Het antwoord? De Hummer. Dat zegt althans het Amerikaanse onderzoeksbureau CNW Research. Zo is het winnen van nikkel, nodig voor de batterij van de Prius, zeer schadelijk voor het milieu. Bovendien leeft een Hummer gemiddeld drie keer langer dan een Prius, dus gerekend over de tijd levert de productie minder belasting op. Of het betrouwbaar is weet je maar nooit, CNW heeft vooral de automobielindustrie als klant.

Discussies als deze zullen volop losbarsten nu politici in veel landen vergroening van het belastingstelsel verkondigen. De Nederlandse staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager wil daarbij met Nederland vooroplopen. Hij kan zich opmaken voor de lobbymachines die de voorstellen zullen willen ondergraven. De auto-industrie voorop.

Soms is de kritiek zinnig. Bio-ethanol is zo populair om benzine te vergroenen, dat er nu zelfs een Bio Hummer bestaat. Maar een tank met bio-ethanol voor de Hummer vraagt om een hoeveelheid maïs die genoeg is om een Mexicaan een jaar lang te laten eten. Bovendien blijkt de agrarische productie van bio- ethanol meer milieubelasting op te leveren dan te voorkomen.

Daarom wordt al voorgesteld om deze eerste generatie bio-ethanol niet te promoten, maar te wachten op de tweede: ethanol die wordt geproduceerd uit biologisch afval. Een EU-ambtenaar opperde al het idee om Europese wijnoverschotten te mengen met fossiele brandstoffen. Straks bij uw benzinepomp: Shell wit, Esso rood of BP rosé.

Politici die toegejuicht worden met hun groene ambities, moeten maar eens aan Ripa de Meana denken. Deze EU-commissaris leek in de milieuhausse begin jaren negentig de man van de Europese energieheffing te worden. Hij liep roemloos stuk op verzet van de industrie.

De grootverbruikers van energie zullen zich ook nu weer roeren. Een verdere verlaging van vennootschapsbelasting kan hun oplopende milieubelasting niet compenseren. Die voorgenomen fiscale omvorming is vooral in het voordeel van dienstverleners met een lage CO2-uitstoot.

Zoals ICT-bedrijven. En wie had tot voor kort een eigen ICT-bedrijf? Juist, Jan Kees de Jager, die niet uitsluit na vier jaar daar terug te keren. Hij heeft dus een extra prikkel om zijn plannen door te zetten.

Daan van Lent