Een nieuwe auto is als een geliefde: duur

Autorijden is duur. Zelfs de kleinste boodschappenauto kost zeker 350 euro per maand.

Maar er zijn manieren om de kosten te drukken...

1Koop een gebruikte auto

Altijd weer een enerverend genoegen, die eerste kilometers met een gloednieuwe geliefde. De vele nullen op de kilometerteller, de jaloerse blikken van de buren en het zinnenprikkelende parfum van kunststof, leer en verfoplosser, dat nog maanden in het interieur blijft hangen.

Maar financieel gezien zijn het oliedomme kilometers. Want drie jaar nadat de autokoper met het bloemstukje van de dealer bij de showroom is weggereden, is zijn nieuwe auto al in waarde gehalveerd.

Uit becijferingen van de Consumentenbond, die al vijfentwintig jaar de autokosten van vijfduizend leden onderzoekt, blijkt dat de afschrijvingskosten met afstand de grootste post in de autoboekhouding zijn. Vooral in de eerste drie levensjaren jaar vermindert een auto snel in waarde. Maar welke particuliere autobezitter wil dat horen? Autobezitters, en met name nieuwkopers, zijn meesters in het verdringen van de cijfers.

Het voordeel van deze domheid – vorig jaar werden in Nederland 484.000 nieuwe auto’s verkocht – is dat anderen ervan kunnen profiteren. Namelijk door het advies van de Consumentenbond op te volgen: koop om de paar jaar een tweedehands auto van zo’n 2,5 jaar oud. Dat scheelt globaal genomen 10 tot ruim 30 procent (afhankelijk van het type), vergeleken met de automobilist die om de paar jaar een nieuwe auto koopt.

2 Vergelijk prijzen

De vraagprijzen voor vergelijkbare occasions van hetzelfde merk kunnen sterk uiteenlopen. Een dealer met een groot aanbod van een bepaald model zal zijn waar bijvoorbeeld concurrerend prijzen. Dankzij internet is die garagehouder snel gevonden. De websites van de importeurs en sites als autotelegraaf.nl of autotrader.nl hebben zoveel zoekfuncties, dat prijsvergelijkingen eenvoudig zijn te maken.

Een gebruikte auto is bij de universele Bovag-garage die diverse merken verkoopt in de regel goedkoper dan bij de merkdealer. Technisch gezien is er geen reden om naar de merkdealer te gaan. Zowel de merkdealer als de universele garage betrekt occasions vaak van groothandelaren. Die groothandelaren verhandelen grote partijen gebruikte auto’s afkomstig van leasemaatschappijen.

Sommige leasemaatschappijen verkopen lease-auto’s waarvan het contract is beëindigd rechtstreeks aan particulieren. Dat kan aantrekkelijk zijn. Zie bijvoorbeeld de website carnext.nl, waarop jaarlijks 30.000 ex-lease-auto’s worden aangeboden.

En onderhoud is bij merkdealers duur. Zeker banden, uitlaten en accu’s zijn bij ‘carfitters’ als Kwik-Fit aanmerkelijk goedkoper.

Ook kopers van een nieuwe auto doen er verstandig aan prijzen te vergelijken. Het loont om bij zeker drie dealers van hetzelfde merk om een offerte voor de inruilauto te vragen. Dat kan duizenden euro’s schelen, is gebleken uit onderzoek van de ANWB. Wie zonder inruilauto een nieuwe auto gaat kopen, kan tot 8 procent korting op de ‘kale prijs’ (ex BTW en ex BPM) van een nieuwe auto bedingen.

Wie opziet tegen het onderhandelen, kan op internet terecht. Bij nieuweautokopen.nl zijn alle merken auto’s te bestellen met korting. Levering vindt plaats via aangesloten merkdealers. In de meeste gevallen bedraagt de korting een paar procent. Maar er zijn ook aanbiedingen van showroom- en voorraadmodellen waarbij de korting oploopt tot ruim 20 procent.

Op zoek naar een jonge Mercedes C, Audi A4 of andere dure auto? Importeer zelf een occasion uit Duitsland, dat kan duizenden euro’s schelen. Kijk voor een stapsgewijze uitleg op zibb.nl (zoekterm ‘auto importeren’).

3 Koop het goede model

Een Renault Laguna is een keurige Franse middenklasser. Een Lancia Thesis rijdt heerlijk. En een Hyundai Sonata en een Chevrolet Nubira bieden veel knoppen voor weinig geld. Maar wie deze afschrijvingskampioenen nieuw koopt, betaalt daarvoor bij inruil een hoge prijs. Volgens de ANWB/Bovag-koerslijst levert een drie jaar oude Hyundai Sonata 2.0 gls met 48.000 kilometer op de teller nog slechts 10.200 euro op, minder dan 40 procent van de aanschafprijs.

Vergelijkbare auto’s kunnen sterk verschillende afschrijvingspercentages hebben. Neem een Rover 75 CDT Tourer en een Mercedes C200 CDI combi, beide stationwagens met een dieselmotor die drie jaar geleden ruim 40.000 euro kostten. De Mercedes is met 120.000 kilometer op de teller nog 53 procent van de nieuwprijs waard. De Rover 30 procent.

Beste handleiding voor de waardevastheid van auto’s is de autokoerslijst van de ANWB, die voor leden van de bond online is te raadplegen.

De gebruikte markt volgt doorgaans de markt voor nieuwe auto’s. De Volkswagen Golf en de Opel Astra waren in 2006 de best verkochte nieuwe modellen van Nederland. De kans is groot dat deze Duitse middenklassers op de occasionmarkt over twee jaar even populair zullen zijn.

Wie op zoek is naar een echt goedkope gebruikte auto koopt anticyclisch. De Hyundai Sonata en Lancia Thesis, de eerder genoemde afschrijvingskampioenen, zijn weinig gewilde auto’s op de occasionmarkt en daardoor relatief goedkoop.

4 Ga kleiner rijden

Een Espace, Voyager of andere grote ruimtewagen is handig met vakantie. Maar wie heeft de andere 49 weken van het jaar ook zo’n grote auto nodig? Veel automobilisten kunnen vermoedelijk toe met een minder grote auto. Een kleinere auto voor vast en een grote huurauto voor de vakantie, levert al snel een forse besparing op.

Daar komt nog bij, dat grotere auto’s in de regel het milieu zwaarder belasten. Dat kan geld gaan kosten. Het nieuwe kabinet wil mensen stimuleren om milieuvriendelijker te rijden, door vervuilende auto’s bij aanschaf duurder te maken, en milieuvriendelijke brandstof goedkoper.

In Londen moeten bestuurders van sterk vervuilende auto’s zoals terreinwagens vanaf volgend jaar al 25 pond (38 euro) per dag betalen als zij in het centrum van de stad willen rijden.

5 Kies de goede motor

Benzine, LPG of diesel? Wie 40.000 kilometer per jaar rijdt, is met een benzinemotor zeker onvoordelig uit. Maar bij welk jaarkilometrage het omslagpunt ligt, dat verschilt per model. ANWB-leden kunnen hierover gratis advies inwinnen bij de Auto-advieslijn (088-2692222).

Informatie over het omslagpunt voor de inbouw van een LPG-tank is te vinden op lpg.nl. Een gebruikte auto met LPG-installatie kan zeer aantrekkelijk zijn. De prijs voor een vergelijkbare auto met benzinemotor ligt doorgaans even hoog. De koper hoeft dus niet meer de installatiekosten af te schrijven en profiteert wel van de lagere brandstofkosten.

De autobranche vreest dat de milieuvriendelijke intenties van het nieuwe kabinet zullen leiden tot een verhoging van de accijns op dieselbrandstof. Wie toch voor diesel kiest, doet er verstandig aan te kiezen voor een auto met roetfilter. Niet alleen is dat beter voor het milieu, het scheelt ook in de kosten. Want vroeger of later zullen roetfilters verplicht worden.

6 Kies de juiste accesoires

De uitvoering van een model speelt bij doorverkoop een belangrijke rol. De ene is ‘helemaal goed’, terwijl de andere ‘onverkoopbaar’ is. Accessoires (airco, routeplanner), kleur (ook van het interieur) en het type motor spelen hierbij een belangrijke rol. Ook de komst van een nieuw model kan de waarde sterk beïnvloeden. Het is belangrijk om bij de aanschaf van een nieuwe auto rekening te houden met dit soort zaken. Een investering van een paar honderd euro kan een paar jaar later duizenden euro’s schelen.

7 Koop niet op afbetaling

Betaal een nieuwe auto als het kan contant, dat scheelt een hoop extra kosten. Heeft u onvoldoende geld beschikbaar, koop dan niet op afbetaling. Het financieringsvoorstel van de dealer kost naast de aflossing al snel 10 procent aan rente. Voordeliger is het om bij de bank een persoonlijke lening af te sluiten.

8 Wacht met inruilen

Het is een mannenkwaal: de onbedwingbare aanvechting om elke twee of drie jaar in een andere, liefst nieuwe auto te rijden. Boekhoudkundig gezien bestaat hiervoor geen rechtvaardiging. Het loont om langer in dezelfde auto te blijven rijden. Een nieuwe auto van 21.133 euro die na twee jaar en 30.000 kilometer wordt ingeruild, heeft 56,6 cent per kilometer gekost. Wie drie jaar langer in dezelfde auto doorrijdt, ziet zijn kilometerprijs dalen tot 42,5 eurocent.

9 Word zelf autoverkoper

Tussen inruil en verkoop bij de dealer zit zo’n 20 procent. Een voorbeeld: een dealer geeft voor een drie jaar oude Volkswagen Golf 1.6 met 50.000 kilometer op de teller een inruilprijs van 13.200 euro. Voor een zelfde auto vraagt hij 16.100 euro. De marge tussen inruil en verkoop is groot genoeg voor transacties tussen particulieren. Als een particulier bovengenoemde Golf voor 14.600 euro aan een particulier verkoopt, zijn zowel koper als verkoper 1.400 euro goedkoper uit.

Hoewel jaarlijks zeker 700.000 auto’s tussen particulieren worden verhandeld, is dat niet zonder risico. Vrouwen houden doorgaans niet van vreemde mannen aan de deur, het kost meer tijd, en het vraagt enige mensenkennis. Een particulier kan zich indekken tegen een miskoop door een aankoopkeuring te eisen.

10 Rijd verstandig

Korte ritten zijn slecht voor de motor en kosten relatief veel brandstof. Permanent de airconditioning gebruiken, leidt tot 3 tot 5 procent méér brandstofverbruik. Met open raam rijden kost zo’n 4 procent extra brandstof. Het op spanning houden van de banden scheelt al snel één tot twee volle tanks brandstof per jaar en verlengt bovendien de levensduur van de banden.

Met een betere rijstijl kunnen de meeste automobilisten wel 10 procent op hun brandstofgebruik besparen. Wat ze moeten doen, is de richtlijnen volgen van het Nieuwe Rijden, de overheidscampagne voor een milieubewuste en energie-efficiënte rijstijl. Als alle automobilisten in Europa die aanwijzingen zouden opvolgen, scheelt dat per jaar 25 miljard liter brandstof en 55 megaton CO2: bijna tweemaal de huidige uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer. Zie ook: hetnieuwerijden.nl

Tanken bij witte pompstations kan tot 10 cent per liter schelen.

Tot slot

Neem de fiets, de trein en de treintaxi. Wie slechts af en toe een auto nodig heeft, is veel goedkoper uit met bijvoorbeeld een Greenwheels-abonnement. De Consumentenbond rekende uit dat zo’n met anderen gedeelde auto ruim 1.600 euro per jaar goedkoper is dan een vergelijkbare eigen auto. Ook een huurauto kan een aantrekkelijk alternatief zijn. In juli drie weken een Ford Focus huren bij Easycar kost exclusief brandstofkosten 677 euro.

En misschien wel het beste advies voor wie op de autokosten wil besparen: vraag de werkgever om een lease-auto. Ondanks de fiscale bijtelling scheelt dat honderden euro’s per maand.