Tiberium Wars put uit een rijke historie

Command & Conquer is al twaalf jaar een succesvolle reeks games.

De makers combineren het beste uit voorgaande spellen in het nieuwe Tiberium Wars.

Computerspellen met echte acteurs waren begin jaren negentig een stokpaardje in de game-industrie. In deze games vloeien film en spel samen.

In de gebruikelijke tussenfilmpjes, die een achtergrondverhaal vertellen, doken bekende en minder bekende acteurs op. Soms gaven deze filmische onderbrekingen een spel iets extra’s, maar in veel gevallen zorgden de matige acteerprestaties van B-acteurs voor een tenenkrommend resultaat.

Een van de eerste spellen waarin gebruik werd gemaakt van echte acteurs was Command & Conquer uit 1995. Twaalf jaar geleden legde toenmalig ontwikkelaar Westwood Studio’s de basis voor het zogenoemde real-time strategy-genre (RTS).

Het spel draait om twee vijandige partijen: de GDI (Global Defence Initiative) en The Brotherhood of Nod. Beide strijden om Tiberium. Dat is een buitenaards kristal dat op aarde terecht is gekomen en dat zichzelf vermenigvuldigt. Als nieuwe energiebron is Tiberium zeer waardevol, maar tegelijkertijd is het ook levensgevaarlijk voor de mensheid.

Als speler kun je een van beide partijen spelen en volg je daardoor verschillende verhaallijnen. De gevechten en strategische verwikkelingen tussen GDI en Nod worden aan elkaar geregen door tussenfilmpjes met echte acteurs. Echter, in deze filmpjes wordt bewust overdreven geacteerd. Daardoor kun je als speler de militaire acties ook met enige relativering spelen.

Zelf namen de makers het spel aanvankelijk ook niet al te serieus. Zo nam regisseur Joseph D. Kucan uiteindelijk de rol van Nod-leider en superschurk Kane op zich. Als regisseur was hij namelijk ook verantwoordelijk voor het casten van de acteurs voor de tussenfilmpjes. Toen Kucan niemand goed genoeg vond, speelde hij zelf maar de rol van Kane.

Kane groeide uit tot een van de meeste geliefde personages uit de Command & Conquer-serie. Hij speelt in meer titels. Voor het derde en nieuwe deel, Tiberium Wars, brengt uitgever Electronic Arts een speciale, gelimiteerde Kane-editie uit van Command & Conquer 3: Tiberium Wars.

In dit deel vechten GDI en Nod weer hard. Nu verschijnt ook een derde partij aan het front: het buitenaardse ras The Scrin. Deze aliens kennen de oorsprong van het Tiberium. Dat is de reden dat fans dit spel beschouwen als slot van de Tiberium-trilogie. In de tussenfilmpjes spelen acteurs mee uit televisieseries als Lost, House en Battlestar Galactica .

Alle delen zijn geschikt voor zowel geoefende spelers als beginners. Binnen een paar muisklikken ligt er al een basis en dirigeer je de troepen richting vijand. Het spel speelt ook een stuk sneller dan pas uitgekomen games uit hetzelfde genre.

De afgelopen jaren worden strategie en tactiek van games steeds grootschaliger en complexer. Spellen als Rome: Total War en Supreme Commander, beide lovend ontvangen, vragen behoorlijk wat tactisch inzicht van een speler. Command & Conquer 3: Tiberium Wars is beduidend laagdrempeliger, maar heeft wel alle grafische toeters en bellen van een grote productie.

De makers kunnen voor Tiberium Wars putten uit een rijke historie en combineren het beste uit eerdere spellen uit de serie. Het resultaat is spectaculair. Hoewel de huidige producent Electronic Arts duidelijk op safe speelt, maakt dat het spel er niet minder plezierig om.

Sommige spellen met ingewikkelde strategieën lijken meer op hard werken dan op ontspanning. Command & Conquer 3 is puur vermaak. Fans van de serie hebben weinig reden tot klagen.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars (PC) 49,95 euro, Electronic Art.