Stedelijk gaat kunst in oplage verkopen

Het Stedelijk Museum in Amsterdam gaat een grafiekportfolio uitbrengen met werk van tien internationaal bekende kunstenaars. De opbrengst van de kunstwerken komt ten goede aan het aankoopfonds van het Stedelijk. Het museum kan met deze nieuwe vorm van sponsoring zijn jaarlijkse aankoopbudget van een miljoen euro verdubbelen.

Tien kunstenaars, te weten Eberhard Havekost, Sarah Morris, Dirk Skreber, Jonathan Meese, Daniel Richter, het duo Gert en Uwe Tobias, Angus Fairhurst, Luc Tuymans, Wilhelm Sasnal en Michael Raedecker hebben belangeloos een kunstwerk gemaakt. Het Stedelijk Museum brengt die uit in een oplage van honderd stuks. De litho’s, etsen en zeefdrukken zijn genummerd en gesigneerd en kosten tienduizend euro per portfolio.

Het idee voor de benefietportfolio is afkomstig van galeriehouder Jorg Grimm van Grimm Fine Art. Volgens hem is deze vorm van sponsoring in Nederland uniek. „Er zijn ook musea in Duitsland, Engeland en Amerika die grafiek verkopen, maar meestal gebeurt dat op kleinere schaal.” De selectie van de kunstenaars maakte Grimm samen met museumdirecteur Gijs van Tuyl. „Het gaat om kunstenaars die al met het Stedelijk samenwerkten of in de collectie zijn vertegenwoordigd.”

De kunstwerken zullen de hele maand april op zicht zijn in het Post CS-gebouw. Volgens Grimm zijn er inmiddels al 43 van de honderd edities verkocht.