‘Ons imago moet minder oubollig’

De provincie Drenthe wil af van haar kneuterige imago. Henk Weggemans, gedeputeerde van cultuur, heeft voor 1,3 miljoen euro per jaar een reclamebureau in de arm genomen dat ‘het merk Drenthe’ gaat promoten. „Hunebedden zijn geen saaie en dode stapels stenen”, zegt Weggemans.

Wat mankeert er aan het huidige beeld van Drenthe?

„Ons imago moet minder oubollig. We trekken nu vooral gezinnen met kinderen, en fietsliefhebbers. We willen ook andere soorten toeristen trekken. Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we adverteren. Niet met landschapsfoto’s waarop je hunebedden ziet met eikenbomen als achtergrond. Maar met foto’s van hunebedden die spanning en avontuur oproepen. ‘Da’s nou Drenthe!’, luidt onze nieuwe slogan. Ook hebben we Harry Muskee benoemd tot ambassadeur voor de provincie.”

Harry Muskee? Da’s een AOW’er! Wilt u daar jonge mensen mee trekken?

„Harry heeft de blues groot gemaakt in Nederland. Hij heeft zijn sporen verdiend en is er trots op Drent te zijn. Bij jongeren is hij inderdaad niet zo bekend. Maar er komen nog meer ambassadeurs. Al hebben we op dit moment nog geen kandidaten in beeld. Het moeten namelijk wel Drenten zijn die in heel Nederland bekend zijn. Anders schiet het niet op.”

Weg met de Drentse bescheidenheid, zegt u.

„Ja, onze provincie moet voortaan iets moderns uitstralen. In de beeldvorming gaan we een paar mooie accenten zetten. We hebben de TT, de fietsvierdaagse en de meeste slechtweeraccommodaties van alle provincies in Nederland. Alle reden om het zelfbewustzijn van de Drent naar grote hoogten te stuwen.”