de beste dvd's van maart

CASINO ROYALE Regie: Martin Campbell. Met: Daniel Craig. Sony (2006)

De jonge James Bond is in Casino Royale geen holle vulkaan, maar eentje die echt spuwt. Zijn verliefdheid gaat dieper, het geweld is harder en realistischer. Volgens producent Barbara Broccoli past dit beter bij de serieuze, minder lichtzinnige tijd waarin we nu leven, zo zegt ze in een interview op de special features. Hoe de tijden zijn veranderd is ook te zien in de extra reportage Bondgirls are Forever, waarin voormalige Bondgirls worden opgezocht. De bekendste is Ursula Andress, die als een natuurkracht uit zee oprees in Dr. No. Zij brak met het Marilyn Monroe-ideaal en zette een sportieve, vastberaden vrouw neer. Toch zouden veel Bondgirls later vooral als etalagepop fungeren. In Casino Royale pokert Bond tegen een bankier met Hitler-kapsel en bloedtranen.

THINGS TO COME

Regie: William Cameron Menzies. RCV (1936)

REEFER MADNESS

Regie: Louis J. Gasnier. RCV (1936)

Een sciencefictionklassieker en een curieuze propagandafilm over het gevaar van marihuana zijn opnieuw ingekleurd, volgens puristen een doodzonde maar het ziet er best goed uit. Reefer Madness waarschuwt voor de ‘ongeneeslijke krankzinnigheid’ die marihuana teweegbrengt. Things to Come toont de duikvlucht van de westerse beschaving in een voor die tijd ultramoderne vormgeving.

LITTLE MISS SUNSHINE

Regie: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Met: Greg Kinnear, Alan Arkin. Fox (2006)

Oscars voor beste scenario en beste bijrol waren weggelegd voor deze verrassingshit over een disfunctionele familie die in een krakkemikkig busje door provinciaals Amerika rijdt, op weg naar een missverkiezing. Met enthousiast commentaar van regisseursduo Jonathan Dayton en Valerie Faris.

HANDS OVER THE CITY

Regie: Francesco Rosi. Homescreen (1963)

Hoe Zuid-Italië eind jaren zestig door de maffia werd geregeerd, laat Francesco Rosi zien in dit neorealistische meesterwerk over megalomane projectontwikkelaars in Napels. Met de best mogelijke extra’s, zoals een documentaire waarin de nog altijd scherpzinnige Rosi terugkeert naar zijn geboortestad Napels en de slapende Vesuvius.

THE WIND THAT SHAKES THE BARLEY

Regie: Ken Loach. Met: Cillian Murphy, Padraic Delaney. A-Film (2006)

Ken Loach filmde niet alleen het vlammende idealisme van de Ierse vrijheidsstrijders rond 1920, maar ook de martelpraktijken en andere uitwassen. Hij won er de Gouden Palm in Cannes mee. Extra’s: een half uur durend interview met Loach, en niet-ondertiteld commentaar van historicus Donal O’Driscoll.