Porsche breidt belang uit in Volkswagen

De kleine winstgevende autofabrikant Porsche koopt meer macht bij het veel grotere, maar minder goed renderende Volkswagen. Porsche groeit daarmee uit tot een nieuw machtscentrum in de Europese auto-industrie.

Porsche heeft in de afgelopen twee jaar een belang van 27,3 procent in Volkswagen opgebouwd en wil dat aandeel nu verhogen tot 31 procent. Als een aandeelhouder een belang heeft van 30 procent of meer is hij verplicht om een bod uit te brengen op de overige aandelen. Om een dergelijk bod te kunnen doen is Porsche met een bankenconsortium een kredietfaciliteit van 35 miljard euro overeengekomen.

Vooralsnog deinst de autofabrikant uit Stuttgart, die in handen is van de families Porsche en Piëch, terug voor een volledige overname. „Op dit moment streven we niet naar een meerderheid”, aldus een woordvoerder.

Het bod van Porsche is lager dan de huidige beurskoers van Volkswagen. Porsche biedt 100,92 euro per aandeel, juridisch gezien het laagst denkbare bod, terwijl de stukken vandaag rond het middaguur op 113,31 euro stonden, bijna 4 procent lager dan vrijdag. Bedrijf en analisten gaan ervan uit dat er tegen die prijs niet veel aandelen zullen worden aangeboden.

Als Porsche eenmaal heeft voldaan aan deze plicht kan het bedrijf in alle rust en zonder publieke ophef het aandeel in Volkswagen verder verhogen. Pas als Porsche een belang van 50 procent bereikt, moet het bedrijf opnieuw melding maken van het aandelenbelang.

Porsche rechtvaardigt de verhoging van het belang ook met de mogelijke afschaffing van de zogeheten Volkswagenwet. De wet bepaalt dat een aandeelhouder slechts 20 procent van het stemrecht kan uitoefenen, ongeacht het daadwerkelijke belang in het bedrijf. Op die manier wilde de Duitse overheid een controlerend belang veiligstellen toen het staatsbedrijf begin jaren zestig werd geprivatiseerd.

De Europese Commissie vindt de wet in strijd met het vrije kapitaalverkeer en heeft een zaak aanhangig gemaakt bij het Europese Hof. Juristen houden er rekening mee dat de wet in het komende half jaar geschrapt moet worden. In dat geval wordt Volkswagen een aantrekkelijk object voor een overname. Porsche wil eventuele concurrenten op dat moment voor zijn.