Losse scènes vol verknipte mensen in rommelregie

Onschuld van Lea Doher, door het Ro Theater/ KVS.

T/m 7 april Rotterdamse Schouwburg. Inl.: www.rotheater.nl en www.kvs.be

*_

Met een berg koffers dringt ze zich aan haar dochter op: de oude vrouw die ongevraagd bij haar komt inwonen neemt letterlijk en figuurlijk alle ruimte in beslag. Dit ongelukkige duo figureert in het stuk Onschuld van de Duitse schrijfster Dea Loher. Zij en regisseur Alize Zandwijk van het Ro Theater voeren een merkwaardige verzameling mensen op. Een kinderloze vrouw die iedereen vergeving vraagt voor de misdaden van haar zoon, een blind meisje dat in een nachtclub danst opdat de mannen naar haar kijken, en een filosofe die haar onfilosofische man doodslaat.

Lohers stuk bestaat uit losse scènes die de verkniptheid van de moderne mens verbeelden. Een vorm die alleen werkt als elke scène tot de kern wordt beperkt. Maar Zandwijk speelt de omslachtige fragmenten helemaal uit en dikt het spel daarbij zo aan dat het vaak ongeloofwaardig wordt. In deze rommelregie mag het een wonder heten dat sommige acteurs toch nog wat van hun rol weten te maken. Goele Derick geeft de opdringerige oude moeder iets heerlijk gemeens en Fania Sorel als de timide dochter krijgt zelfs gedaan wat Zandwijk met de voorstelling vergeefs probeert te bereiken: zij wekt mededogen.