Kop koffie met McCartney

Sir Paul McCartney gaat voor Starbucks werken. De ex-Beatle heeft als eerste artiest een platencontract getekend bij Hear Music, het platenlabel van de Amerikaanse koffieketen. Dit heeft de directeur van het bedrijf bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Seattle.

McCartney hoopt dat zijn plaat begin juni in de winkel ligt. De overeenkomst met Hear Music houdt in dat het nieuwe album behalve in gewone platenzaken ook in de ruim 13.000 zaken (binnenkort ook één op Schiphol) van Starbucks komt te liggen. De keten wordt wereldwijd door gemiddeld 44 miljoen mensen per week bezocht.

Starbucks is al langere tijd bezig zich te oriënteren op de entertainmentindustrie. Het bedrijf heeft al eerder albums en boeken in de winkels verkocht, zoals de duetten-cd van Ray Charles, en hielp bij de ontwikkeling van een speelfilm. Naar verwachting tekenen dit jaar ook twee andere artiesten bij het platenlabel van de koffieketen.

De 64-jarige McCartney verklaarde tijdens de jaarvergadering vanuit Londen dat hij op zoek is naar nieuwe manieren om albums te verkopen. Hij wil de dalende verkoop van cd’s via winkels de kop indrukken en de strijd aangaan tegen illegale verspreiding van muziek op internet.

Al sinds in 1964 de eerste Amerikaanse elpee van The Beatles uitkwam, zit McCartney bij Capitol, het Amerikaanse broertje van het Britse EMI. In de jaren tachtig verhuisde hij kort naar Columbia, maar keerde al snel terug.

De zanger neemt ook al zijn oudere albums mee naar Starbucks. Hieronder valt zijn werk met Wings en zijn soloplaten met klassiekers zoals Band on the Run, Live and let Die, en zijn meest recente album Chaos and Creation in The Backyard. Voor die laatste kreeg hij vorig jaar vier Grammy-nominaties.