Nieuw rijden op een koopje kan

Wie overweegt een nieuwe auto te kopen, is niet langer aangewezen op het loven en bieden in de grote showroom. Met een druk op de muis krijgt u via internet ook korting op de nieuwste modellen. Een handleiding in aankopen.

Arjen Ribbens

Het is altijd weer een mooi spel voor wie van onderhandelen houdt: het kopen van een nieuwe auto. Uw tegenspeler is de joviale autoverkoper, strak in het pak, gel in het haar en scheutig met het aanbieden van kopjes koffie. Na de verkooppraatjes en de proefrit begint het echte spel pas: het onderhandelen over de prijs. Eerst trekt de verkoper zich even terug om buiten gehoorsafstand een paar opkopers te bellen, wat zij voor uw inruilauto bieden. Na terugkomst biedt de verkoper eerst nóg een kopje koffie aan. Daarna haalt hij een zakjapanner tevoorschijn en begint hij te cijferen.

„Ik kan u een mooi voorstel doen”, begint de autoverkoper.

„Goh, ik had gedacht dat mijn oude auto meer waard zou zijn”, antwoordt u. Daarna ontrolt zich een spel van loven en bieden, waarin het vaak niet alleen om het bij te betalen bedrag gaat, maar ook om de levering van accessoires en de kosten van het overzetten van bijvoorbeeld de autoradio of de trekhaak van de oude op de nieuwe auto.

De ANWB en de Consumentenbond adviseren om niet te snel ‘ja’ te zeggen tegen een autoverkoper. Bezoek ten minste drie dealers, ook als ze hetzelfde merk verkopen. Want het aanvragen van méér offertes is lonend, blijkt uit onderzoek. Het verschil tussen het hoogste en het laagste bod kan oplopen tot duizenden euro’s. En de praktijk wijst uit dat zelfs over de hoogste offerte nog kan worden onderhandeld. Autoverkopers laten zelden meteen het achterste van hun tong zien.

Maar stel dat u niets heeft in te ruilen. U heeft bijvoorbeeld uw auto van de zaak moeten inleveren. Hoeveel korting kunt u dan bedingen op een nieuwe auto? Duitse autokopers hebben het in die situatie gemakkelijk. Het tijdschrift Auto, Motor und Sport stuurt regelmatig verslaggevers op pad om uit te zoeken wat voor kortingen gangbaar zijn. Die verschillen van merk tot merk, en van model tot model. Maar een ‘rabatt’ van tussen de 8 en 16 procent op de catalogusprijs is niet ongewoon in Duitsland.

In Nederland zijn zulke percentages ondenkbaar, stelt zowel ANWB als Consumentenbond. Leasemaatschappijen die duizenden auto’s tegelijk afnemen, kunnen misschien een kortingspercentage van dubbele cijfers bedingen. Maar, benadrukt woordvoerder Cees Boutens van de vereniging van auto-importeurs Rai, dat is dan wel een korting op de netto catalogusprijs, ofwel het bedrag zónder BTW en BPM. Die laatste heffing is de Belasting Personenauto’s en Motoren, een toeslag van liefst 45,2 procent op de netto catalogusprijs, die Nederlandse auto’s tot de duurste van Europa maakt.

Voor particulieren zijn kortingen in de dubbele cijfers uitgesloten. Volgens de Consumentenbond is zonder inruil een korting van 6 procent op de netto catalogusprijs mogelijk. Volgens de ANWB is 4 tot 8 procent gangbaar. De vuistregel daarbij, zegt een woordvoerder, is „hoe langer een model in productie is, hoe hoger het kortingspercentage”.

De overheid is er veel aan gelegen de concurrentie tussen autoverkopers zo groot mogelijk te laten zijn. Tot 1997 publiceerde de bond van garagehouders Bovag jaarlijks een rapport over de verleende kortingspercentages. Dat mag niet meer van de Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMA), omdat zo’n rapport prijsafspraken in de hand zou kunnen werken. „Ons leven is een stuk minder eenvoudig geworden”, zegt woordvoerder Rob Boon van Bovag.

Sommige autokopers haten het toneelstuk in de showroom. Wie zonder onderhandelen tóch korting wil op een nieuwe auto kan terecht op de website nieuweautokopen.nl. Met een paar muisklikken zijn daar alle merken en modellen te bestellen met korting. Levering vindt plaats via de aangesloten merkdealers. Inruil is sinds kort ook mogelijk.

De hoogte van de korting varieert van model tot model, zegt eigenaar Paul de Vries van de website. Op gangbare modellen als de Kia Sorrento of een Volkswagen Golf is dat 8 procent op de kale prijs zonder belastingen.

Op een nieuwe auto zit zo’n 10 tot 12 procent marge, zegt De Vries. Daarvan kunnen dealers maximaal 8 procent als korting cadeau geven. „Sommige dealers gaan niet verder dan 4 procent. Wij geven zonder onderhandelen de maximale korting. Mijn motto is: 500 euro winst is óók winst.”

De Vries is ervan overtuigd dat zijn concept de toekomst heeft. „Grote, duur aangeklede showrooms, dat is heel dure lucht. De consument is vooral geïnteresseerd in de laagste prijs. Kent u het gebruikte-wagencentrum van Pon in Barneveld? Zo zullen veel autoverkopers er in de toekomst uitzien: een asfaltterrein met een klein kantoortje en een wasserette. Door de transparantie van internet valt aan de verkoop van auto’s in grote showrooms niet zo veel meer te verdienen. Aftersales en reparatie worden veel belangrijker.”

Wat kost een nieuwe auto via internet? Neem een Volkswagen Golf met een showroomprijs van 24.550 euro. Zonder BTW en BPM kost die auto 15.807 euro. Over dat bedrag krijgt u 8 procent korting, ofwel 1.264 euro. Dat is mooi meegenomen, maar op de showroomprijs betekent dat slechts 5 procent korting.

Het kan beter. Wie nieuw wil rijden op een koopje, kan eens kijken naar de ‘aanbiedingen’ van nieuweautokopen.nl. Daar worden voorraadmodellen aangeboden waar dealers en importeurs graag vanaf willen. Kortingen kunnen oplopen tot ruim 20 procent. En niet op de netto catalogusprijs, maar op de showroomprijs. Bijvoorbeeld een grijze Citroën C5 break 2.0 prestige, van 30.750 euro voor 24.000 euro. Of een groene Ford Focus Wagon 2.0 Futura van 26.200 met 4.205 euro korting. Winkeldochters, maar wel met nul kilometer op de teller. En gekocht zonder tussenkomst van een glibberige autoverkoper.