Hoepelrok wordt tochtige mossel

Theater: Rok door Boogaerdt/ Van der Schoot. Gezien: 22/3 Theater Frascati, Amsterdam. Tournee t/m 19/5. Inl.: www.viarudolphi.nl

Spelen de actrices in historische hoepeljurken mosselen, amoeben of pantoffeldiertjes? De over hun hoofd getilde jurken trillen en gaan open als bloemkelken. Een paringsdans van twee uitzinnig mooie kostuums. Zo begint de voorstelling Rok van het duo Boogaerdt/ Van der Schoot.

Vervolgens openen de vrouwen hun jurk en ze toveren van wit ondergoed een soort geslachtsorgaan te voorschijn. Ze nemen elkaar de maat en dan begint de ellende tussen de dames: agressieve aanvallen, hysterische huilbuien. In de biologie zou je zeggen: er is geslachtelijke en ongeslachtelijke voortplanting. Maar dit is theater.

De vrouwenvoorstelling Rok heeft een losse opbouw. Het lijkt of de twee actrices, oorspronkelijk mimespeelsters, elkaar in de regie van René Geerlings improvisatie-opdrachten hebben gegeven. Snoept Suzan Boogaerdt van een glanzende appel, begint Bianca van der Schoot haar te verwijten dat ze die appel eet. „Dit moet geen ding tussen ons worden”, luidt het commentaar.

Zoals elk duo is dit tweetal op noodlottige wijze van elkaar afhankelijk. De innige omhelzing verandert langzaam in een komische strijd, waarbij aanvallen van hysterie afgewisseld worden met bewust sentimenteel doen. De speelsters zijn uitstekend in gezichtsexpressie: van krullende pruilmond bij Boogaerdt tot wilde, donkere blik van Van der Schoot. In de spaarzame teksten viert de orakeltaal van de softe sector hoogtij. Jezelf zijn, jezelf niet in de weg zitten en dergelijke. Het is telkens Boogaerdt die uitlokt terwijl Van de Schoot hierop reageert en fijn over de rooie gaat.

Ondanks enkele treffende scènes had ik in deze improvisatievoorstelling meer samenhang gewild. Dramaturgie ontbreekt. Het spel op elektrische gitaren is enerverend en levert een prachtig beeld op: historische kostuums en torenhoge pruik in contrast tot de jankende instrumenten. Aan het slot, waarin het duo uitgesproken feministisch engagement toont, krijgt iedereen een bedankje, bedoeld als ode aan de sterke vrouwen van deze wereld. „Je bent goed bezig”, zegt Bianca over haar oma. Met enige ironie kun je dat ook zeggen van deze twee actrices in Rok: komische talenten die zichzelf strakker in de hand zouden moeten houden.