Autofreak kan beter met de trein naar de RAI

Met zo’n half miljoen bezoekers en een expo-oppervlak van circa 80.000 vierkante meter is de AutoRAI veruit Nederlands grootste overdekte publieksevenement. Het is dan ook een hele kunst niet te verdwalen in het hallencomplex.

Guus Peters

Een goede voorbereiding begint al met de reis naar de RAI. Het ligt voor de hand dat bezoekers van de AutoRAI graag met de auto naar Amsterdam komen. Maar men is gewaarschuwd: houd rekening met grote parkeerproblemen en -tarieven. Zo heeft de aanleg van de Noord-Zuidlijn de RAI veel parkeerplaatsen gekost. Weliswaar zijn in de garages onder de RAI zo’n tweeënhalfduizend parkeerplaatsen, maar die moet je wel van tevoren reserveren en ze zijn nogal duur: twintig euro. Bezoekers per auto worden daarom verwezen naar andere parkeerplaatsen waar vandaan (gratis) bussen van en naar het RAI-gebouw rijden. Volg dus de aanwijzingen op de snelwegen want wie tóch doorrijdt naar het RAI-gebouw, wordt daar alsnog weggestuurd. Parkeren bij de Amsterdam Arena lijkt ver weg, maar een praktijkproef wijst uit dat je binnen twintig minuten voor de deur van de AutoRAI wordt afgezet. Overigens zullen de parkeertarieven bij de Arena ook al gauw 12 euro bedragen.

trein

De trein is een bijzonder aantrekkelijk alternatief. Zeker nu de AutoRAI en de NS voor deze speciale gelegenheid een samenwerking zijn aangegaan. Als gevolg daarvan heet het NS-station naast de RAI tijdens de autobeurs ‘Station Amsterdam AutoRAI’. Vanaf elk station in Nederland kost een treinkaartje naar dat RAI-station slechts 15 euro. Bovendien voorziet een treinkaartje naar de AutoRAI in een gratis parkeerplaats op een P&R terrein van Q-park die bij vijftig stations in Nederland te vinden zijn (www.q-park.nl).

Wie toch per se met de auto naar de AutoRAI wil komen, heeft nog een alternatief: de auto achterlaten bij een station onder de rook van Amsterdam (bijvoorbeeld Weesp of Hoofddorp) en het laatste stukje per trein naar de RAI. In nog geen kwartier ben je dan op Station (Auto)RAI en van daaruit is het een wandelingetje van nauwelijks vijf minuten naar de ingang van het RAI-complex.

Internet

Daar aangekomen was het, achteraf bekeken, misschien handiger geweest een toegangskaart via internet (www.ja-ik-ga.nl) te bestellen. Aan de kassa zijn toegangskaartjes voor de AutoRAI per stuk namelijk anderhalve euro duurder. Bovendien hoeft de internetgebruiker niet in de rij te staan; met het thuisbezorgde kaartje kan men meteen doorlopen naar de controle. Voor gezinnen is er overigens een speciale Family Card (ook alleen via internet te bestellen) die 50 euro kost en waarmee vader, moeder en drie kinderen (tot 12 jaar) naar binnen mogen. Je krijgt er nog een dvd van de film Cars bij.

plattegrond

En dan ben je binnen. Een ervaring die nog het meest doet denken aan het betreden van een warenhuis op zaterdagmorgen als de uitverkoop net begonnen is. Wát een boel mensen! Oriënteer je eerst, organiseer een plattegrond van het gebouw – die worden gratis, want gesponsord, aangeboden in grote schappen bij alle ingangen – en zoek uit wáár je bent binnengekomen.

De Holland-entree geldt als de drukste, waardoor het handig is naar binnen te gaan via de Parkhal, de Europa-entree of, héél rustig, de deuren van de Amstelhal (ingang Wielingenstraat). Een plattegrond en zeshonderd plasmaschermen in het RAI-gebouw wijzen je vervolgens de weg door het gebouw, samen met borden die de verschillende halnummers weergeven. Een tip van een hallenchef bij Amsterdam RAI: „Kom niet meteen om elf uur, maar probeer rond half vier naar de AutoRAI te komen. De mensen die ’s ochtends zijn gekomen gaan dan langzaam weer weg en tot zes uur, half zeven is het relatief rustig.”

En wil je de AutoRAI écht (bijna) voor jezelf hebben, ga dan naar de Exclusieve Preview-avond op woensdag 28 maart. Van 20 tot 24 uur kun je dan al het autonieuws rustig bekijken. Een kaart voor dat evenement kost 55 euro, maar dat is inclusief een glas champagne, een hapje en het autojaarboek van Carros.