www.nrc.nl/leesclub

Connie Palmens Lucifer riep in de eerste plaats verbijstering bij me op. Hoe is het mogelijk dat hier de suggestie wordt gewekt dat de dood van Marina Schapers (Clara Wevers in de roman) niet een ongeluk was maar misschien wel moord of dood door schuld door Peter Schat (Lucas Loos in het boek).

Ik maakte in de jaren zestig deel uit van de vriendenkring van Peter en Marina en ik weet zeker dat Peter alleen verdriet heeft gehad van Marina’s dramatische dood. Ik heb vele avonden door gebracht in het huis aan de Oudezijds. Peter en Marina waren gul en gastvrij. Peter kwam me opzoeken toen ik in het ziekenhuis lag, met kado’s van Marina die ziekenhuizen eng vond. Vijftien jaar later, toen ik allang geen deel meer uitmaakte van de vriendenkring, zag Marina me met mijn zoontje in de rij staan voor de opera ‘Houdini’ van Peter Schat en zorgde onmiddellijk voor vrijkaarten. Het is dit soort gewone hartelijkheid en menselijkheid die ik me goed herinner en die ik gemist heb in Palmens boek.

Palmen zou vast een heel goede psychologische thriller kunnen schrijven. Had ze dat maar gedaan, had ze maar zelf iets verzonnen in plaats van zich te gedragen als een vampier.

Barbara Meter

De veelal in de grachtengordel verkerende recensenten zouden minder geschikt zijn om Lucifer te beoordelen. Ze zijn te veel betrokken bij de werkelijkheid die in deze roman met fictie is vervlochten; zij speuren mogelijk naar aanwijzingen of zij er ook in figureren. Deze instelling zullen meer lezers van ‘ons dorp’ hebben. IJdeltuiterij is het mensdom niet vreemd.

Wat ernstiger is, is dat Peter Schat, indirect beschuldigd van moord, zich niet kan verdedigen. Hij is al overleden. Vrienden en kennissen, die hem beter hebben gekend dan Palmen – zij heeft hem nooit ontmoet – nemen het nu voor hem op. Ook in deze rubriek.

Een redacteur van het blad Privé die het boek had gelezen schreef met grote letters op de cover van zijn blad ‘Huisvriend Beatrix vermoordde actrice’. Dit is het effect van de dorpsroddel die Palmen, toegedekt door een intellectueel sausje, heeft opgeschreven. De discussie is absurd geworden. Roddel is toch geen verweer waard? Maar wél als ze in de pretentieuze grachtengordel opwelt?

Waarom koos de literaire redactie Lucifer uit voor de Leesclub? Als het uitlokken van een discussie de reden was, is de keus zeker geslaagd.

Bert de Jong

Dit is de derde aflevering in de discussie over ‘Lucifer’ van Connie Palmen. Discussieer mee op www.nrc.nl/leesclub, waar ook eerdere artikelen staan.

Tirza (Arnon Grunberg, november) – Het psalmenoproer (Maarten ’t Hart, december) – De helaasheid der dingen (Dimitri Verhulst, januari) – Dis (Marcel Möring, februari) – Lucifer (Connie Palmen, maart)