Vanaf morgen niet meer: spam van papier

Bij terugkomst van vakantie ziet de mat vol enveloppen er veelbelovend uit. Met koffer nog in de hand grabbel je als een strandjutter de brieven bij elkaar – terwijl je ook wel weet dat er zelden een verrassing tussen zit. En inderdaad: het elektriciteitsbedrijf, de woningbouwvereniging, de kabelexploitant, de telefoonmaatschappij. Bedrijven waar je zenuwachtig van zou kunnen worden: aanmaningen en incasso-dreigingen zitten immers in een klein hoekje. Gelukkig is de kans dat je een betaling mist nihil, dankzij automatische afschrijvingen. Maar wat er dan wel in de tientallen enveloppen zit?

De één biedt groene stroom aan – in negen vrijwel identieke brieven. De ander meldt in zes berichten dat bellen in het buitenland nu nóg goedkoper is (maar we zijn net terug!). De woningbouw fleemt iets over een renovatie zes blokken verderop en de gemeente deelt mede dat de kippen die maanden langs de weg bivakkeerden inmiddels naar buiten de stad zijn getransporteerd en de kabelexploitant stuurt een serie van vier excuusbrieven over hun kennelijk waardeloze klantenservice.

Spam. Vooruit, de digitale lawine van informatie over alle toepassingen van en voor geslachtsdelen – daar zijn we nu wel aan gewend. Een kleine instructie in het mailprogramma en alle ongewenste post vliegt automatisch naar de prullenbak. Op de ‘analoge’ brievenbus is een eerste schifting te maken met een ‘nee-nee’-sticker. Maar alles met een naam komt door de spleet je huis ingevallen, bijvoorbeeld post van de attente Belastingdienst: ‘u krijgt geld van ons terug’, (brief 1), ‘we gaan het overmaken’ (brief 2) en ten slotte de mededeling dat het voornemen om geld over te maken daadwerkelijk is uitgevoerd (brief 3).

Goed, het is een kleine moeite om een envelop open te scheuren en de inhoud na een vluchtige blik naar de papierbak te forwarden. Maar sta eens stil bij al die secretaresses in al die kantoren, die een dagtaak hebben aan het opstellen, uitprinten, corrigeren, uitprinten, vouwen, adresseren, frankeren en verzenden van de correspondentie die zonder enige aandacht van de ontvanger wordt weggegooid. En dan de tonnen ongelezen papier! Hoe kan een energiebedrijf ‘groene stroom’ aanbieden om zich te laten voorstaan op milieuvriendelijkheid, en tegelijkertijd wekelijks stapels papier door honderdduizenden brievenbussen duwen? En moet er echt een boom worden geofferd voor het papier voor de duizenden brieven die het vertrek van de straatkippen aankondigt?

Lieve bedrijven, houd op met die brieven met nutteloze mededelingen en stuur gewoon een mailtje – dan beloof ik plechtig jullie digitale nieuwsbrieven niet aan te merken als spam.