Rauw en eclectisch

Kees de Koning mag een hiphopavondje organiseren in het Rotterdamse Off Corso.

„Het is eigenlijk een soort ‘Zomergasten’ voor muziek.”

Het wordt een echt hiphopavondje in Rotterdam, vanavond. Eindelijk, zegt gelegenheidsorganisator Kees de Koning. „Ik ben gek op Rotterdam: er wordt veel muziek gemaakt – maar er is maar weinig hiphop te beluisteren.”

In de club Off Corso organiseert drankmerk Bacardi nu voor de derde keer een ‘collaboration’ avond, met optredens van uiteenlopende artiesten, projecten van kunstenaars en bijvoorbeeld modeshows van jonge ontwerpers. De avond ‘B-live’ wordt steeds samengesteld door een andere ‘creatieve curator’. Zo werden eerdere edities geleid door dancedeejays Don Diablo (in de Melkweg, Amsterdam) en Joost van Bellen (in 013, Tilburg). Dit keer is De Koning, eigenaar van het nederpoplabel ‘Topnotch’ aan de beurt. „Ja, je zou het kunnen vergelijken met een soort Zomergasten voor muziek”, lacht de 35-jarige 3voor12-presentator.

De Koning begon zijn eigen label toen hij manager was van rapper Extince. Toen deze het nummer Spraakwater wilde uitbrengen, kon De Koning geen overeenstemming bereiken met bestaande platenlabels en besloot het zelf te doen. Het eerste album van Topnotch was van Postmen – met 80.000 exemplaren tot nu toe het best verkochte Nederlandstalige hiphopalbum. Inmiddels herbergt de stal van Topnotch belangrijke Nederlandstalige artiesten als Def Rhymz, Opgezwolle en De Jeugd Van Tegenwoordig.

De Koning maakte dan ook van de gelegenheid gebruik om een aantal artiesten van zijn eigen label uit te nodigen, zoals Kubus & Bangbang, de Marokkaans-Nederlandse Salah Edin en Nina, de nieuwste aanwinst van Topnotch. Daarnaast komt een van Konings eigen grote helden optreden: de hiphoppionier Schoolly D., en maakt ook De jeugd van tegenwoordig zijn opwachting.

Een uitgaansavond waarin verschillende disciplines worden gecombineerd komt vaker voor in de dance-scene dan bij hiphop, beaamt De Koning. „Ik ben wel vereerd dat hiphop nu aan de beurt is. Het gaat ontzettend goed met hiphop in Nederland.” Hoewel hiphop een ietwat rebels imago heeft, ziet De Koning geen bezwaren tegen de commerciële initiatiefnemer Bacardi. „Het is zo gebruikelijk dat grote merken zich verbinden aan een evenement. Bovendien was mijn programma zonder die financiële achtervang niet mogelijk geweest – dan zou er een heel ander prijskaartje aan de avond zitten.”

Voor Bacardi was de keus voor hiphop duidelijk: „De doelgroep van B-live is 18 tot 25 jaar – binnen die groep is hiphop enorm populair.” En nee, de beruchte Breezer zal geen rol spelen: „We willen onze klassieke rum associëren met trefwoorden als ‘warm, samen’: daarom ligt de nadruk op ‘samenwerking’ tussen verschillende disciplines.”

De mannen van de hippe winkel Lijfstijl (De Koning: „Ik beschouw ze als zielsverwanten”) zal meer dance-achtige platen gaan draaien in een kleinere zaal. Tijdens de B-live avonden is het de bedoeling dat artiesten van verschillende stromingen samenkomen. Vanavond zal dat vooral hiphop zijn, maar binnen dat genre is er voldoende variatie, zegt De Koning. De elektronische beats van Zwollenaar Kubus zorgen voor een eclectisch geluid; gemengd met de rauwe straatrap van de Londense Bangbang vormt het duo een van die ‘samenwerkingen’ die B-Live nastreeft.

Vanavond van 22-05 uur, 15 euro, meer info: www.off-corso.nl