Lebbis is niet bang om serieus te zijn

Cabaret: Het Kwaad, door Lebbis. Regie: Koos Terpstra. Gezien: 20/3 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 29/5. Inl. 071-5133985, www.harrykies.nl

Waarom wordt altijd als vanzelfsprekend aangenomen dat oervolkeren deugen? Neem nu, bij voorbeeld, de Aboriginals, oppert Lebbis. Een cultuur van 40.000 jaar achter de rug, en wat heeft het opgeleverd? Schilderingen vol stippeltjes („om duidelijk te maken dat ze nogal veel vrije tijd hebben,” hoont hij), één instrument dat één toon ten beste geeft (de didgeridoo dus) en één wapen (ja, de boemerang). Is dat nou iets om trots op te wezen? En nu we het toch over reputaties hebben: wat te denken van Oprah Winfrey die in haar tv-shows spullen weggeeft om promotionele redenen, van Lenie 't Hart en van Zuster Theresa? Aan de schandpaal ermee!

Lebbis is Hans Sibbel, die jarenlang was samengeklonken aan Dolf Jansen en nu steeds vaker solo werkt. Het duo Lebbis & Jansen grossiert gewoonlijk in een spervuur van losse grappen over losse nieuwsfeiten – ook in de laatste oudejaarsconference – waardoor er weinig van blijft hangen. Als solist trekt Lebbis langere lijnen, die zijn programma’s een thematische lading geven. Het Kwaad gaat, zegt hij, over normen en waarden. Maar in feite blijkt hij het vooral over dóórdenken te hebben. Over ogenschijnlijk logisch doorredeneren tot in de extreemste consequenties, bijvoorbeeld, maar ook over grote kwesties waarover veel onzin wordt verkondigd. Zodat verslavingen – alcohol, drugs, sigaretten – vaak worden bestreden met averechts gevolg. Elke drugsvangst verhoogt de prijzen op de markt, zegt hij, en die hogere prijzen leiden weer tot meer criminaliteit. De vraag is, kortom, waarom we blij moeten zijn met een drugsvangst.

Lebbis houdt zelfs een helder en degelijk gedocumenteerd pleidooi voor het legaliseren van drugs waarin niet één grap voorkomt. Zo volstrekt serieus is hij ditmaal vaker, zonder overigens zijn greep op de zaal te verliezen. Straks zal hij zijn publiek wel weer belonen met een royaal aantal kwajongensgrappen, maar eerst wenst hij werkelijk iets te zeggen. En dat maakt Het Kwaad tot het beste soloprogramma dat Hans Sibbel tot dusver heeft gespeeld.