Koersen met politieke boodschap

De Ronde van het Groene Hart beleeft zondag zijn primeur. Fietsen met een politiek doel. „Van alle kanten wordt aan het gebied geknabbeld.”

Erik van der Walle

Wordt het zondagmiddag gewoon Studio Sport of krijgen we een extra lange uitzending van Van Gewest tot Gewest? Organisator Herman Brinkhoff van de Ronde van het Groene Hart hoeft niet lang na te denken. „Het wordt een combinatie. Deze wielerronde is volgens mij uniek in de wereld. Normaal is de wedstrijd het doel. Hier is de wedstrijd het middel. Het is koersen met een politieke boodschap.”

Menig Frans dorp of stadje probeert zichzelf op de kaart te zetten door de finish van een etappe van de Ronde van Frankrijk te organiseren. Dat is alleen pr. De Ronde van het Groene Hart die over 203 kilometer van Leiden naar Woerden – via Rotterdam, Amsterdam en Utrecht – wordt verreden, heeft vooral een politieke boodschap: bestuurders, denk toch eens vaker aan die belangrijke binnentuin van de Randstad!

„Het idee is in 2000 geboren toen architect Maarten Kloos de Maaskantprijs ontving. Bij de uitreiking sloot hij zijn ogen en zei hij – met de tune van Studio Sport op de achtergrond – de Armstrongs en Ullrichs door het Groene Hart te zien fietsen. Via deze wedstrijd wilde hij de huidige kwaliteit van dat gebied in beeld brengen en toch ook wel duidelijk maken dat er een ander beleid moet komen”, zegt Brinkhoff, die bijna tegelijkertijd op een tweede telefoon laat weten waar de geluids- en toiletwagens moeten komen. Vlakbij de Leidse molen De Valk, waar zondag wordt gestart.

Dat het zeven jaar heeft geduurd voordat het idee van Kloos is gerealiseerd, had vooral met de drukbezette Brinkhoff te maken. „Pas sinds mijn vervroegde pensionering heb ik tijd gekregen om de Ronde door het Groene Hart gestalte te geven.”

Iedereen die wel eens in het Groene Hart fietst, ziet de bebouwing van alle kanten op zich afkomen. Of het nu nieuwbouwwijken zijn of grote viaducten voor de hogesnelheidstrein. „Je ziet dat voortdurend van alle kanten aan het gebied wordt geknabbeld. Onbekend maakt onbemind. Via de wedstrijd van zondag willen we de geesten rijp maken om goed na te denken over de toekomst van het Groene Hart. Moeten we wel verder gaan met dat knabbelen?”, zegt de organisator, die behalve bij de ronde van zondag al langere tijd actief is bij de Eneco Tour, een etappewedstrijd.

De ronde heeft het budget van circa 1 miljoen euro te danken aan rond het Groene Hart gelegen gemeentes, aan de betrokken provincies en twee departementen in Den Haag. „Die geldschieters komen tijdens de wedstrijd – die van start tot finish op SBS6 wordt uitgezonden – met een filmpje waarin het Groene Hart centraal staat. Hoofdsponsor Campina heeft ook een clip: die gaat niet over de kwaliteit van hun melk, maar over het belang van het weidegebied in het westen van Nederland.”

Brinkhoff mag de wedstrijd dan een middel noemen, dat wil niet zeggen dat de ronde wordt verreden door goedwillende amateurs. De Ronde heeft van de mondiale wielerunie UCI voor een beginnende koers een ongewoon hoge ranking (1.1) gekregen, waardoor ook ProTourploegen aan de start kunnen komen. „Er rijden onder meer vier ProTourteams mee. Met Rabobank, Lotto, Quickstep en Unibet.com hebben we natuurlijk een uitstekende bezetting voor een koers die voor het eerst wordt verreden.”

Bij Rabo rijden onder meer Gerben Löwik, Leon van Bon en kanshebber voor de eindzege Graeme Brown mee. Bij Lotto rijdt Tom Steels voor de prijzen, terwijl bij Quickstep de Nederlander Steven de Jongh tot de snelsten behoort. „Ik ben tevreden over de kwaliteit van de renners en ik weet zeker dat we nu zoveel publiciteit genereren dat volgend jaar nog meer ProTourteams zullen meedoen.”

Volgens Brinkhoff is de bezetting mede het gevolg van het parcours. „Dat heb ik eerder on-Nederlands Nederlands genoemd: geen versmallingen, talloze bochten en verkeersdrempels waar de Amstel Goldrace om bekend staat. Er is slechts één rotonde in 203 kilometer en maar één versmalling; op 2 kilometer van de finish”, zegt Brinkhoff. „We rijden veel op brede provinciale wegen en zelfs gedurende veertig kilometer op vierbaanswegen.”

Vierbaanswegen die, gelukkig voor het Groene Hart, vooral door de steden lopen.