‘Deze foto was drie seconde later ook mooi geweest’

Wekelijks kiest een fotograaf zijn of haar favoriete foto. Deze week de keuze van Bertien van Manen uit Amsterdam.

‘Deze foto maakt me jaloers. Dit beeld had ik zelf willen maken. Het zit zo vol spanning. Het is duidelijk dat de pubers op deze foto geen lieverdjes zijn en toch zie je ook hun onzekerheid. Het kan niet anders dan dat Jens Lasthein uren met deze pubers heeft rondgehangen, met ze heeft gepraat, net zo lang tot ze hem accepteerden en hij zijn camera kon pakken.”

„Ik ken het werk van Lasthein, een Zweedse fotograaf, nog niet zo lang. Maar ik deel zijn fascinatie voor Rusland en Oost-Europa. Ik vind het een spannend gebied, ik hou van het intensieve leven daar. Lasthein fotografeerde ondermeer het leven in voormalig Joegoslavië voor zijn boek Moments in Between. De foto van deze jongeren is onderdeel van een nieuw project waar hij nu mee bezig is. Dit beeld heeft hij gemaakt in Transdnistrië, een land dat zichzelf onafhankelijk heeft verklaard na het uiteenvallen van de Sovjet Unie en nog steeds communistisch is. Veel jongeren hebben daar niks te doen, dus hangen ze rond bij de rivier en drinken.

„Dit is geen klassiek plaatje. In tegendeel. Deze foto is bijna terloops genomen. Niets is geënsceneerd. Lasthein mijdt de veilige regels van esthetiek of compositie. Neem die jongen vooraan. Als hij meer naar rechts had gestaan was het beeld veel evenwichtiger geweest. Maar Lasthein kiest expres voor een soort terloopsheid. Het gaat hem veel meer om het vastleggen van een stemming dan om het moment zelf. Voor hem is het ‘beslissende moment’ niet belangrijk. Drie seconden later zou hij waarschijnlijk ook een mooie foto hebben gemaakt.

„Lasthein heeft er lol in om zich in een andere wereld te storten. Dat gevoel deel ik met hem. Ik vind het spannend om een groep mensen tegen te komen, vertrouwd met ze te raken en ze vervolgens te fotograferen. Dat is een soort spel: ik geef hun aandacht en zij geven mij aandacht. Dat kan leuk zijn, of droevig, soms zelfs gevaarlijk. Die interactie vind ik spannend. In feite is het alsof je continue op het scherpst van de snede wandelt.”