Zorg dat je erbij komt

recruteren.jpgVroeger voerde je iemand dronken en ontvoerde hem, tegenwoordig maak je televisiespotjes. Elk land heeft een eigen toon om soldaten te rekruteren, of ronselen zoals dat vroeger heette. In Nederland herinner ik me ‘Beveilig de Stuwdam!’ van de Vluchtmobiele Brigade.

Sommige elementen tref je overal. Jongensheroïek, snelle machines, machtige wapens, exotische oorden, avontuur, kameraadschap, eer, idealisme, karaktervorming, sport, de kans een vak te leren. Maar er zijn nationale bijzonderheden.

Neem Amerika. De US Army legt meer de nadruk op wat het leger voor jou kan doen dan dan wat jij voor het leger kan doen (en dat is traditie), terwijl de US Marines mikken op fanatici en patriotten (eveneens traditie).

De Britten (hier ook) kiezen voor een luchtige aanpak van avontuur-bestaat-nog, tally-ho! De Russen beklemtonen kameraadschap of, in deze zeer effectieve commercial, de vlucht uit de grauwe microrayon naar een babe in uniform. (beroepssoldaat, je ticket voor de toekomst!) In Zweden ronselen ze daarentegen idealisten en - op deze ongebruikelijke wijze -meisjes te vrijgevochten voor au-pair.

Het Oekraïense leger, dat pakt het weer anders aan. Nou, dat zal daar dan wel werken.