Offside

Een wet die geen wet is, maar waarvan iedereen denkt dat het een wet is. Zo omschrijft de Iraanse filmmaker Jafar Panahi (1960) de ongeschreven regel dat vrouwen in zijn land geen voetbalwedstrijden mogen bijwonen. „Voor de Iraanse revolutie in 1979 was het voor vrouwen geen enkel probleem om een voetbalstadion te bezoeken. Na de val van de sjah werd het een mannenzaak, totdat men vanzelf aannam dat het voor vrouwen verboden was.” Panahi (The Circle, Crimson Gold) maakte met Offside zijn lichtste en toegankelijkste film tot nog toe. Het gaat over meisjes die per se de laatste plaatsingswedstrijd van het Iraanse voetbalelftal voor het wereldkampioenschap willen zien, hoewel vrouwen de toegang tot het stadion wordt verboden. Toch gaan ze, vermomd als jongen, als soldaat. Ze zijn brutaal als de beul, smeken als Delilah en ze rennen voor de bewakers uit. Maar ten slotte zitten ze toch gevangen aan de buitenmuur op de bovenste ring van het stadion, met het gekmakend enthousiaste geloei van het onzichtbare publiek. Van de wedstrijd Iran-Bahrein krijgen ze niets te zien. De interactie tussen de voetbalgekke en goedgebekte meisjes uit Teheran en de serieuze sergeant van het platteland is perfect. Er zit in de film een prettig optimisme ondanks het beladen onderwerp.

Met: Sima Mobarak-Shahi, Mohammad Kheir-abadi, Masoud Kheymeh-kabood. In: Movies, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Lux, Nijmegen.