Lease-auto verliest zijn glans

Verliest de lease-auto zijn glans? Werknemers en de baas zijn er niet meer zo makkelijk voor te paaien. Een mobiliteitsbudget biedt de mogelijkheid het beste te halen uit verschillende vervoersmiddelen.

Ruim 140.000 lease-auto’s werden er vorig jaar nieuw geregistreerd, blijkt uit de jaarcijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). En voor 2007 verwacht de brancheorganisatie ongeveer dezelfde aantallen. Een stabiele markt, maar de groeicijfers van weleer (2001: 187.800 nieuwe contracten) zijn definitief voorbij. De recente economische dip heeft werkgevers met de neus op de feiten gedrukt: een lease-auto is duur.

Maar niet alleen de baas is kritisch over de lease-auto, de werknemer is dat tegenwoordig ook. ‘Werknemers vallen niet meer voor lease-auto’s’, kopte onlangs het onderzoek Boeien & Binden van onderzoeksbureau Interview NSS. Een volgens de onderzoekers opmerkelijk groot percentage (55 procent van de mannen en 70 procent van de vrouwen) zegt een auto van de zaak niet interessant te vinden. Liever heeft men een mobiliteitsbudget. Overigens hebben we het dan wel over de leeftijdscategorie vanaf 29 jaar. Daaronder geldt de lease-auto nog steeds als belangrijk statussymbool.

Geld in plaats van een lease-auto; dan is men meteen verlost van de dure bijtelling. Maar hoe blijf je dan (zakelijk) mobiel? Een optie is om de privé-auto ook zakelijk in te zetten. Ook daarvoor kan men tegenwoordig terecht bij een leasemaatschappij. „Per individuele medewerker kunnen we precies vaststellen wat gunstiger is: een traditionele lease-auto of een mobiliteitsbudget. Wij hebben een rekenmodule ontwikkeld die inzichtelijk maakt wat de bruto- en netto-effecten van de twee opties zijn voor bedrijf én werknemer”, zegt Anne Brons, commercieel directeur van leasemaatschappij Alphabet Leasing, onderdeel van de BMW Group.

U-Turn heet dit concept bij Alphabet Leasing en het lijkt in eerste instantie een merkwaardig initiatief voor een leasemaatschappij. Het bedrijf moet tenslotte zijn geld verdienen aan lease-auto’s. Maar geheel zonder eigenbelang blijkt U-Turn niet te zijn: de leasemaatschappij hoopt dat de werknemer privé zijn auto gaat leasen. En dan het liefst bij BMW waar Alphabet onderdeel van is.

Met een privé-auto zakelijk rijden is één optie. Maar eigenlijk gaat het erom dat werknemers de keus krijgen hun mobiliteit zelf te regelen. Eventueel per auto, maar misschien ook wel met de fiets, per trein, met een poolauto of desnoods met een taxi. Sinds enkele jaren is er speciaal voor die ‘keuzereiziger’ het concept Mobility Mixx. Het is eigendom van – alweer – een leasemaatschappij.

Mobility Mixx faciliteert als het ware de zakelijke keuzereiziger, bijvoorbeeld met de Mobility Card. Daarmee kan men per trein, OV-fiets en taxi reizen of gebruikmaken van de speciale P+R-parkeerplaatsen.

Lange tijd leed het bedrijf een bestaan in de luwte maar vorig jaar verdubbelde het aantal verwerkte reizen plots tot 110.000. En manager Paul Dam verwacht dat die groei dit jaar evenzo onstuimig doorzet. „Steeds meer keuzereizigers halen het beste uit verschillende vervoermiddelen door per reis te kiezen en te combineren tussen de trein, een taxi, een OV-fiets en een pool-, huur-, of eigen auto. Als je het administratief handig aanpakt, kan het financieel ook wel eens gunstiger uitpakken. Stel iemand mag een lease-auto uitkiezen van 600 euro. Ten opzichte van de situatie dat je werkgever dat hele bedrag bruto overmaakt, kan de medewerker via Mobility Mixx de reiskosten zoveel mogelijk fiscaal onbelast uit het budget halen. Dat levert de medewerker zomaar een voordeel van 1.000 tot 1.500 euro per jaar op.”

Sinds een half jaar krijgen alle leaserijders van ’s lands grootste leasemaatschappij Leaseplan, het moederbedrijf van Mobility Mixx, een gratis Mobility Card aangeboden. Daar zijn werkgevers niet altijd blij mee, vertelt Dam. Want als een werknemer zijn card wil gebruiken, moet de baas wel een contract aangaan met Mobility Mixx. En de baas dacht eindelijk af te zijn van de mobiliteitssores door lease-auto’s te regelen voor het personeel. „Veel mensen zijn de files beu. Of men vindt de bijtelling te hoog, of de partner heeft al een lease-auto waar men ook privé in rijdt. Moderne tijden vragen om andere oplossingen”, concludeert Dam.