Klink: geef jongere geen korting in café

Minister Klink (Volksgezondheid, CDA) wil „zo snel mogelijk” de happy hours en andere prijsacties in cafés aanpakken. Uit onderzoek van de Universiteit Twente en de Stichting Alcohol Preventie blijkt dat vooral veertien- en vijftienjarigen hiervan gebruikmaken. Een derde van de tweehonderd cafés die voor dit onderzoek zijn bezocht, kent dergelijke kortingsacties.

Klink wil snel een gesprek met brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de gemeenten, om afspraken te maken. „De nadruk moet daarbij liggen op het niet meer aantrekken van minderjarige jongeren”, aldus een woordvoerder van de minister.

Een woordvoerder van KHN zegt dat de sector geen behoefte heeft aan aangescherpte wetgeving. „Zelfregulering is de beste oplossing, en veel horecaondernemers doen ook al veel om alcoholgebruik onder jongeren te voorkomen.” KHN vindt dat jongeren zelf harder moeten worden aangepakt, omdat de alcoholconsumptie zich grotendeels buiten de horeca afspeelt.

De Kamerleden Timmer (PvdA) en Van der Staaij (SGP) dienden in 2005 een motie in voor een totaalverbod op prijsacties in horeca en supermarkten. De horeca besloot toen tot een systeem van zelfregulering waarbij cafés en discotheken zich met hun acties zouden richten op volwassenen. Nu blijkt dat juist jongeren veel gebruikmaken van prijsacties.

hoofdartikel: pagina 7