De man smeert en camoufleert

15 procent van de cosmeticaproducten is speciaal voor mannen.

Wie kopen die ‘defaligant visage’ en ‘instant dark circle concealer’?

Ontredderd stond een brandweerman van 19 jaar oud vorige week aan de toonbank van parfumerie ICI Paris XL in Rotterdam. Hij had last van verstopte poriën, vertelt de visagiste die hem hielp. „Van het werk, hè?”, had ze gezegd. De jongen knikte instemmend. „Maar het was nog te redden”, vertelt ze. Hij ging naar huis met een scrub „om zijn huid diep te reinigen”, een wasgel én een verzorgende crème „om te voorkomen dat zijn poriën weer zouden dichtslibben”.

Tot voor kort konden mannen alleen een dag- en een nachtcrème kopen. Maar producenten van mannencosmetica hebben hun assortiment flink uitgebreid. „Want mannen willen steeds specifiekere producten gebruiken”, vertelt een woordvoerder van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). En daarom liggen de schappen vol met vochtherstellende antirimpelcrèmes, zelfbruiners, oogbalsems, kleimaskers, serums, scrubs en reinigingsgels speciaal voor heren.

De omzet in mannencosmetica bedroeg in 2005 252 miljoen euro, meldt het marktonderzoeksbureau ACNielsen. Dat is 15 procent van de totale omzet van cosmetica in Nederland. Volgens een woordvoerder van de NCV geven de cijfers wel een beetje een vertekend beeld. „Er zijn veel mannen die de shampoo van hun vrouw gebruiken. Het mannenaandeel is dus eigenlijk groter.”

Mannen vinden uiterlijk steeds belangrijker worden. Dat merkt Corné Hendrikx van schoonheidssalon Auphir in Breda. Het aantal mannelijke klanten is toegenomen. De angst om voor verwijfd uitgemaakt te worden, is verdwenen, zegt Corné Hendrikx. „Wat dat betreft is de mannencosmetica uit de taboesfeer gehaald.” Met name de verzorging van het gezicht krijgt steeds meer aandacht. Maar waarom mannen meer aandacht besteden aan hun voorkomen, weet Hendrikx niet.

Misschien heeft het te maken met de veranderende rolpatronen, de emancipatie van de vrouw en de meer gelijkwaardige positie die mannen en vrouwen in de maatschappij hebben. Tegenwoordig is een goede baan, status en geld niet meer voldoende om een vrouw te veroveren. De man moet ook zijn uiterlijk in de strijd gooien.

Dat kan zijn, meent Hans Nijenhuis, chef van deze krant, „maar denk ook eens aan werksituaties”. Nijenhuis (44) fungeert als proefpersoon voor dit verhaal, hij gebruikt normaal nauwelijks producten maar de afgelopen tijd dus wel. En blijft het misschien doen. „Als je een presentatie houdt, let je op je kleding. Maar inderdaad: waarom niet ook op je gezicht? Je wilt niet dat het publiek denkt: aardig verhaal maar wat ziet die jongen er moe uit.” Bij nrc.next maakt de redactie soms dagen van 12 uur. „Met een beetje smeersel lijkt het alsof je dat nog makkelijk aan kunt.”

Vooral jonge mannen, twintigers, zouden volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging interesse hebben in cosmetica. „De antirimpelmarkt doet het goed onder dertigers.” En de spullen zijn niet alleen populair onder homo’s. „Integendeel”, vertelt de visagiste van de ICI Paris XL. „De meeste heren die mannencosmetica kopen zijn hetero. Homo’s rekenen liever vrouwenproducten af.”

De gezichtsverzorging is goed voor 5 procent van de totale omzet binnen de mannencosmetica. Met een stijging van bijna 3 procent groeit de mannencosmetica harder dan de totale cosmeticamarkt, schrijft het bureau. Volgens ACNielsen zijn er nog veel mogelijkheden om dit verder uit te bouwen „bijvoorbeeld door een verruiming van het assortiment”.

En dat doen producenten dan ook. Maar kunnen mannen niet gewoon vrouwensmeersels gebruiken? Corné Hendrikx vertelt dat de mannenhuid verschilt van de vrouwenhuid en dus ook andere producten nodig heeft. „Over het algemeen hebben wij een dikkere hoornlaag en een hogere talgproductie. De doorbloeding is hoger en de stuctuur van de huid is grover. De huid is ook kwetsbaarder door de lagere zuurgraad. En wij belasten het gezicht meer door te scheren.”

Maar niet alleen de huid van mannen is anders, ze leven ook anders, vertelt de visagiste van de ICI Paris XL. Daarom verkoopt de parfumerie ook speciale mannenmiddelen die niet in het assortiment voor dames voorkomen. Zo zijn er doekjes (‘oil control towelettes’ van LAB series) en gels (‘anti-shine refresher’ van Shiseido) tegen glimmende voorhoofden. „Want mannen hebben een hogere talgproductie en dus een vettere huid.” Er is een crème tegen zweethanden (‘get a grip’ van Polaar). „Je wil niet weten hoeveel heren daar last van hebben.”

Voor mannen die vermoeid zijn van een avond stappen of van een dag achter de computer zitten, is er antivermoeidheidsgel (‘defaligant visage’ van Clarins of ‘d-stress’ en ‘night recharge’ van Biotherm). „Veel producten hebben een pompje”, legt de visagiste uit, „want kerels willen niet met hun vingers in een potje zitten.”

Voor wie elektrisch scheert is er een crème die ervoor zorgt dat de baardharen iets omhoog gaan staan (‘electric shave solution’ van LAB-series). En „een echte aanrader” is een crème tegen rimpels én wallen (‘serum yeux triple action’ van Polaar).

En er is ook make-up speciaal voor de heren. Neem foundation (bruinige dekkende crème) voor donkere kringen rond de ogen (‘instant dark circle concealer’ van Biotherm), foundation voor het hele gezicht (‘non-streak bronzer, healthy-looking colour’ van Clinique) en poeder voor een tint op de wangen (‘matte powder-brush adjustable tintes tan’ van Biotherm).

Het heeft volgens schoonheidsspecialist Hendrikx lang geduurd voordat de smeersels op de markt kwamen. „Jarenlang werd er maar één crème per merk verkocht, die paar producten konden natuurlijk nooit voldoen aan alle verschillende huidtypes. Maar gelukkig is dat voorbij, we zijn niet meer het ondergeschoven kindje.”