De grote parel zal voor de zomer de deur uit zijn

Hema staat te koop. Er zijn belangstellenden genoeg, maar wat zij precies krijgen is onduidelijk.

Is Hema’s groeipotentie wel zo groot als Maxeda beweert?

De winkelbedrijven in Nederland draaien na jaren van ellende weer goed. Het zal de belangrijkste reden voor investeerders zijn om aan te kloppen bij Maxeda (Vroom & Dreesmann, de Bijenkorf, Praxis) met de vraag of ze het best lopende onderdeel kunnen kopen: Hema.

De belangstelling uit binnen- en buitenland drijft de prijs van Hema zodanig op dat de warenhuisketen nu kan worden verkocht, drie jaar na overname van het oude Vendex KBB door investeringsmaatschappijen. „Het werd snel duidelijk dat een beursgang minder oplevert”, zegt bestuursvoorzitter Tony DeNunzio. Niet dat het strategische plan afloopt, maar omdat het consortium van investeringsmaatschappijen (KKR, Alpinvest, Cinven en Permira) er nu veel geld mee kan verdienen. DeNunzio: „De komende weken nodigen we al enkele geïnteresseerde partijen uit.” Die willen zo graag dat hij zeker weet dat Hema al vóór de zomer is verkocht.

Het consortium heeft na het afstoten van onroerend goed, de verkoop van winkelformules (Dixons, It’s, Dynabite) en de winst de 2,5 miljard euro terugverdiend die het in 2004 neertelde voor Vendex KBB. De overige onderdelen zijn minimaal 1 miljard euro waard.

Hema (355 warenhuizen, 10.000 werknemers) is de grootste parel. Die kan 500 tot 600 miljoen euro opleveren, schat retailexpert en oud-manager van Maxeda, Leo Kivits. Daarbij gaat hij uit van een omzet van ongeveer 1 miljard euro en 50 miljoen winst, zodat kopers tien keer de winst betalen. Maxeda publiceert geen cijfers per keten, waardoor veel onduidelijk is, ook over de vraag of de dubbelcijferige groei waarover Maxeda het heeft, eenmalig is.

„Als Hema eruit gaat, valt veel synergievoordeel weg”, meent Kivits. Die dubbelcijferige groei kwam mede tot stand doordat Hema beter ging samenwerken met andere onderdelen van Maxeda. Zo werd de inkoop van spijkers en T-shirts gebundeld. DeNunzio stelt dat de keten altijd gebruik kan maken van deze diensten, maar de vraag is of Maxeda over twee à drie jaar nog bestaat.

De topman denkt dat de koper van Hema een unieke kans heeft om te profiteren van de binnen- en buitenlandse expansie. Eind vorig jaar opende de formule zijn eerste kleine Hema. Tientallen mini-Hema’s in Nederlandse dorpen volgen komend jaar. Onzeker is of ze een succes worden.

Hetzelfde geldt voor de internationale expansie. Kort voor de verkoop aan het KKR-consortium in 2004 zei het management dat Hema de potentie had honderden warenhuizen te openen in zowel Frankrijk als Duitsland. Maar sindsdien is er geen Hema bijgekomen. Dinsdag werd er een samenwerking aangekondigd tussen Hema en het grote Franse detailhandelsbedrijf Auchan. Zo worden potentiële bieders lekker gemaakt.

Lees over de strategische heroriëntatie van de Hema op www.maxeda.com