Kopers staan in de rij voor Hema

Hema staat te koop. Belangstellenden genoeg, maar wat ze precies krijgen is onduidelijk. Is Hema’s groeipotentie wel zo groot als Maxeda beweert?

De winkelbedrijven in Nederland draaien na jaren van ellende weer goed. Het zal de belangrijkste reden voor investeerders zijn om aan te kloppen bij Maxeda (Vroom & Dreesmann, de Bijenkorf, Praxis) met de vraag of ze het best lopende onderdeel kunnen kopen: Hema.

De belangstelling uit binnen- en buitenland drijft de prijs van Hema zodanig op dat de warenhuisketen nu kan worden verkocht, drie jaar na overname van het oude Vendex KBB door investeringsmaatschappijen. Aldus verklaart bestuursvoorzitter Tony DeNunzio in een gesprek met deze krant. „Het werd snel duidelijk dat een beursgang minder oplevert”, zegt DeNunzio. Niet dat het strategische plan afloopt, maar omdat het consortium van investeringsmaatschappijen (KKR, Alpinvest, Cinven en Permira) er nu veel geld mee kan verdienen. DeNunzio: „De komende weken nodigen we al enkele geïnteresseerde partijen uit.” Die willen zo graag dat hij zeker weet dat Hema al vóór de zomer is verkocht.

Het consortium heeft na het afstoten van onroerend goed, de verkoop van winkelformules (Dixons, It’s, Dynabite) en de winst de 2,5 miljard euro terugverdiend die het in 2004 neertelde voor Vendex KBB. De overige onderdelen zijn minimaal 1 miljard euro waard.

Hema (355 warenhuizen, 10.000 werknemers ) is de grootste parel. Die kan 500 tot 600 miljoen euro opleveren, schat retailexpert en oud-manager van Maxeda, Leo Kivits. Daarbij gaat hij uit van een omzet van ongeveer 1 miljard euro en 50 miljoen winst, zodat kopers tien keer de winst betalen. Maxeda publiceert geen cijfers per keten, waardoor veel onduidelijk is, ook over de vraag of de dubbelcijferige groei waarover Maxeda het heeft, eenmalig is. „Als Hema eruit gaat, valt veel synergievoordeel weg”, meent Kivits. Die dubbelcijferige groei kwam mede tot stand doordat Hema beter ging samenwerken met andere onderdelen van Maxeda. Zo werd de inkoop van spijkers, T-shirts en veel andere producten gebundeld. DeNunzio stelt dat de keten altijd gebruik kan maken van deze diensten, maar de vraag is of Maxeda over twee à drie jaar nog bestaat.

De topman denkt dat de koper van Hema een unieke kans heeft om te profiteren van de binnen- en buitenlandse expansie. Eind vorig jaar opende de formule zijn eerste kleine Hema, en tientallen mini-Hema’s in Nederlandse grote dorpen volgen komend jaar. Onzeker is of ze een succes worden.

Hetzelfde geldt voor de internationale expansie. Kort voor de verkoop aan het KKR-consortium in 2004 zei het management ook dat Hema de potentie had honderden warenhuizen te openen in zowel Frankrijk als Duitsland. Maar sindsdien is er geen Hema bijgekomen. Gisteren werd er een samenwerking aangekondigd tussen Hema en het grote Franse detailhandelsbedrijf Auchan. Zo worden potentiële bieders lekker gemaakt.

De belangstelling voor de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam is groot, omdat het een van de best gewaardeerde ketens is. Net als Heineken, Philips, Douwe Egberts en Albert Heijn hoort Hema tot het Nederlands erfgoed. Daarom is er veel animo van Nederlandse investeerders, laat DeNunzio weten: „Bij de geselecteerde groep belangstellenden die we uitnodigen voor een gesprek zitten ten minste twee Nederlandse partijen.”

Kivits meent dat Jaap Blokker (Blokker, Marskramer, Bart Smit) belangstelling heeft en AS Watson (Kruidvat, Trekpleister). Als outsider noemt hij Albert Heijn. Daar zit synergie, namelijk in de verkoop van huishoudelijke artikelen.