ABN sponsort toernooi ‘anoniem’

Het internationale hockeytoernooi voor de Champions Trophy dat volgend jaar in Nederland wordt gehouden, zal niet de naam van hoofdsponsor ABN Amro krijgen. Dat is de uitkomst van besprekingen tussen Rabobank als sponsor van de Nederlandse hockeybond en ABN Amro die actief is als sponsor van wereldhockeybond FIH.

„Op alle andere manieren zal de naam van ABN Amro wel naar buiten komen, maar de bank zal niet de naamgever worden”, bevestigt directeur Johan Wakkie van hockeybond KNHB. „Meer kan ik nu nog niet zeggen, want we praten er nog verder over.”

De sponsoring van de hockeysport zou tot een conflict kunnen leiden omdat Rabobank al jaren als bonds- en shirtsponsor actief is en nu concurrentie van ABN Amro krijgt. ABN bevestigt desgevraagd dat de bank haar naam niet aan het toernooi geeft.

Volgens een zegsman van Rabobank zijn de sponsorinspanningen van de twee banken het bewijs dat hockey volwassen wordt. „Bij voetbal is het al jaren gebruikelijk dat concurrenten elkaar op of rond het veld tegenkomen. Ik zie niet in wat het probleem is als het Nederlands team in Rabo-shirts speelt, terwijl om het veld borden van ABN Amro staan.”

Toch vindt er binnen de hockeysport in Nederland wel degelijk een harde strijd tussen de banken plaats. ABN Amro heeft in amper twee jaar bijna alle clubs in de hoofdklasse ‘ingelijfd’, terwijl de hockeywereld traditioneel Rabo-terrein was. Ook had Rabo haar sponsorschap van de internationale hockeybond FIH dit jaar graag gecontinueerd, maar de bank werd door ABN afgetroefd.

Beide banken hebben inmiddels een tophockeyer gecontracteerd ten behoeve van het imago. Fatima Moreira de Melo is het gezicht van de Rabobank, terwijl Teun de Nooijer voor ABN Amro actief is.