Op dit tangofestival schijnt altijd de zon

Dansers uit de hele wereld komen naar het tangofestival Doble Ocho in Nijmegen.

Echte tangodansers moeten namelijk ooit een keer in Nijmegen hebben gedanst.

Je moet één keer in je leven in Buenos Aires hebben gedanst, en één keer in Nijmegen, zeggen tangodansers. Nijmegen? Ja. De Gelderse stad staat zo hoog aangeschreven op de tangolandkaart dat dansers uit Amerika, Rusland en Argentinië bereid zijn in het vliegtuig te stappen om één avond te kunnen dansen bij tangoschool El Corte in Nijmegen. In totaal komen er elke tangosalon – de dansavonden die eens per maand worden gegeven – 250 dansers, waarvan 200 uit het buitenland.

Jaarlijks is El Corte ook het middelpunt van het Doble Ocho-tangofestival. De vierde editie van dit internationale dansevenement gaat morgen van start. Vorig jaar trok het festival circa 700 bezoekers. Ook dit jaar zullen tangeros uit alle uithoeken van de wereld in Oost-Nederland neerstrijken om vijf dagen lang de tango met elkaar te bedrijven. Bedrijven ja, want tango is meer dan een dans. „Bij de tango schrijf je met je partner een verhaal op de dansvloer”, vindt Lucien Lecarme, oprichter van stichting Ultimo Tango, die het festival organiseert. „Tango is zoveel meer dan het passievolle, sexy geklede stel uit de Nescafé-reclame.”

Waarom heeft het festival bij dansers zo’n goede naam? „Het voelt alsof de zon tijdens dit festival altijd schijnt”, zegt Esther Frank, die al twaalf jaar door de Argentijnse tango is gegrepen en danst bij El Corte. „De festivalweek is heel intens. Je wordt ondergedompeld in de dans”, vult haar partner Erik van Allzum aan.

Wellicht dat ook de dansfilosofie van de initiatiefnemers Eric Jeurissen (dansdocent en eigenaar van El Corte) en Lucien Lecarme bijdraagt aan de magie van het festival. „Dansen is expressie”, legt dansleraar Jeurissen uit. „Om tot expressie te komen, moet je kunnen tangoën zonder allerlei limiterende omstandigheden, geen tijdsdruk, geen financiële druk.” Daarom is het gros van de tangosalons bij El Corte gratis, duren dansavonden vaak de hele nacht en kunnen gasten in de dansschool blijven slapen. „Verder het is essentieel dat mensen elkaar kunnen ontmoeten. De salonruimte van El Corte is om die reden ook min of meer een soort huiskamer”, vertelt Lecarme. En inderdaad. El Corte, ingericht met ligstoelen, een grote tafel en bar waar iedereen zelf pakt wat hij wil drinken, lijkt meer op een gezellige huiskamer dan op een dansschool.

Jeurissen en Lecarme organiseerden het Doble Ocho-festival in 2002 voor het eerst. Toen vierde dansschool El Corte het zestienjarige bestaan. Een bijzonder moment want de acht is een belangrijke figuur in de tango. Vandaar ook de naam van het festival. Doble Ocho: tweemaal acht. Jeurissen wilde graag ‘iets ludieks’ met het jubileum doen en vroeg Lecarme of hij hem kon helpen. Jeurissen: „We wilden een ander programma op poten zetten dan dat wat standaard op tangofestivals geboden wordt.”

Ze besloten niet alleen grote maestro’s uit de tangowereld uit te nodigen, maar probeerden ook voor een ‘kruisbestuiving’ met het niet-dansende publiek van Nijmegen te zorgen. „Door de interactie met bewoners van de stad houd je het vuurtje brandende”, aldus Jeurissen. „Als je alleen naar binnen gericht bent en onder elkaar blijft, zoals dat vaak het geval is in de danswereld, verstik je jezelf.”

Daarom bedenken Lecarme en Jeurissen elk jaar nieuwe activiteiten waarbij ook het winkelend publiek in de binnenstad zijn eerste tangostappen kan zetten. In 2005 probeerden de festivaldeelnemers samen met de Nijmegenaren een tweeduizendbenen-tangowereldrecord op te stellen.

Dit jaar is er een lezing over de tango, een ‘gran noche’ met live muziek en optredens in concertgebouw De Vereeniging. En er is een tangoworkshop voor rolstoelers. De enige workshop in deze vorm in heel Europa. Veel ophef wil Jeurissen er niet over maken: „Iedereen kan dansen.”

Meer informatie over het Doble Ocho-festival op www.doble-ocho.nl. Bekijk tangoclips op http://users.pandora.be/Tango-E-Vita/tangoiste/tangolessen/tangoclips.htm.