Leegloop bij delen Foreign Media Group

De Foreign Media Group, uitgever van werk van Heleen van Royen en Carry Slee, wordt geteisterd door een massaal vertrek van personeel.

De afgelopen dagen namen een commercieel directeur en het personeel van twee afdelingen ontslag. Vorige maand verdween al de tweede man uit de organisatie, Ramon Dahmen. Een tweede directeur beraadt zich op haar positie.

Volgens manager Patrick Kalverboer, als algemeen directeur van FMG verantwoordelijk voor de herstructurering van het bedrijf, is er geen sprake een leegloop. „Ik zie het als een hoog verloop in korte tijd.” Er bestaat een verschil van mening over de verhoudingen tussen het hoofdkantoor van FMG in Leeuwarden en de directie van het in Amsterdam gevestigde Foreign Media Books. Sandra Piers, de directeur van Foreign Media Books die zich formeel beraadt op haar positie, meldde eerder op de site van het vakblad Boekblad: „Ondanks de uitstekende financiële resultaten wil de directie op fondsniveau kunnen ingrijpen.” Volgens Kalverboer gaat het slechts om ‘actieve betrokkenheid’.

De Foreign Media Group (FMG), ook actief in de film- en muziekindustrie, ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de snelst groeiende ondernemingen in de boekenwereld. Dat gebeurde onder meer door overnames en door het binnenhalen van ervaren uitgevers van andere bedrijven. Vooral medewerkers van PCM-uitgeverijen maakten de overstap, na de crisis in de boekenpoot van dat concern in 2005.

Nu lijkt er zich bij FMG een vergelijkbare leegloop te voltrekken. De crisis bij FMG begon met de presentatie van een herstructureringsplan begin dit jaar. Daarbij tweede man Ramon Dahmen ontslagen. Tegelijkertijd nam het mediabedrijf H2 Equity Media Partners een minderheidsbelang in de FMG en begon Patrick Kalverboer de reorganisatie.

Daarop volgden de afgelopen dagen het conflict met directeur Sandra Piers en vertrek van achtereenvolgens de medewerkers van The Company of Books (die onder meer de Kruidvat-cassettes maken), commercieel directeur Martijn Griffioen (verantwoordelijk voor onder meer de campagne voor Stout van Heleen van Royen en Marlies Dekkers), en de uitgever en twee medewerkers van de succesvolle kinderboekenafdeling. De vertrekkers waren niet bereikbaar voor commentaar.