Criticaster krijgt baan bij Mars

Een van de grootste critici van snoepfabrikanten, directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond, wordt in mei directeur communicatie bij snoepproducent Mars (Milky Way, Bounty, Snickers, M&M’s).

Dat heeft de bond gisteren bekendgemaakt. De Jonge (45) heeft acht jaar gewerkt bij de Consumentenbond en heeft de afgelopen jaren fel gestreden tegen fabrikanten van voeding en snoep. De Jonge wordt directeur van de communicatieafdeling bij Mars Europa in Brussel.

De bond verweet fabrikanten te weinig te doen aan het terugbrengen van calorieën in voeding. De organisatie weigerde twee jaar lang mee te doen in de nationale Commissie Overgewicht.

Ook wilde de bond een reclameverbod van snoep voor de jeugd en veroordeelde de bond regelmatig de bakken snoep bij de kassa’s van supermarkten. De Consumentenbond kreeg het twee jaar geleden aan de stok met Chupa Chups, dat in reclame vertelde dat deze lolly’s 0 procent vet, maar wel fruit bevatten.

In een verklaring zegt De Jonge dat ze toe is aan een nieuwe, internationale uitdaging. Mars kondigde vorige maand aan wereldwijd te stoppen met reclame voor kinderen tot twaalf jaar.