RTL praat ‘intensief’ met Tien

De televisiebedrijven Tien en RTL Nederland zijn „zeer intensief in gesprek” over een eventuele samenwerking. Dat bevestigt topman Fons van Westerloo van RTL Nederland desgevraagd. RTL en Tien zijn al geruime tijd aan het kijken welke vorm de samenwerking kan aannemen. Een van de scenario’s is dat Tien, de tv-zender die eerder Talpa heette, onderdeel wordt van het pakket zenders RTL 4, 5 en 7. Een andere mogelijkheid is dat ze samen een sportzender beginnen met onder meer het eredivisievoetbal en de Formule I-autosport.

Volgens een woordvoerder van Tien is RTL slechts een van de gesprekspartners met wie Tien praat over samenwerking. Wie de andere gesprekspartners zijn, wil hij niet kwijt. „We kijken hoe Tien vooruit kan en hoe de positie binnen het medialandschap versterkt kan worden”, aldus de woordvoerder. Ook is Tien nog bezig met de voorbereidingen van een eigen, tweede tv-zender.

Tien is in 2005 begonnen als Talpa, de tiende Nederlandse tv-zender. Het bedrijf is van John de Mol, die miljardair werd met de verkoop van tv-producent Endemol. De zender streeft naar een marktaandeel van 10 procent. Tien heeft een aantal succesvolle programma’s, zoals het eredivisievoetbal op zondag en een serie als Gooische Vrouwen. Daar stonden een aantal mislukkingen tegenover, zoals het nieuwsprogramma NSE met Beau van Erven Dorens.

Afgelopen maand bleef het marktaandeel van Tien steken op 6,6 procent. Dat is ruim achter de familiezenders Nederland 1 (18,4 procent) en RTL 4 (14,2 procent) en ook minder dan SBS6, Nederland 2 en 3 en RTL5.

Volgens zijn concurrenten maakt John de Mol tientallen miljoenen verlies per jaar met zijn tv-zender, omdat hij de kosten van dure programma’s niet terugverdient met reclame-inkomsten. Het bedrijf bestaat uit meer dan alleen de zender Tien, en is bijvoorbeeld ook eigenaar van radiozender Radio 538. RTL Nederland is onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, een van de grootste tv-bedrijven van Europa.