Televisie Film van de Dag

Le fils. We volgen Olivier, leraar houtbewerking in een reclasseringswerkplaats. Hij leeft een Spartaans bestaan. Zijn huis is minimaal ingericht. Elke dag doet hij buikspieroefeningen. Elke dag kleedt hij zich hetzelfde en schudt hij na een slopende werkdag de houtkrullen van zijn schouders. We zien hem veelal van achteren. Op een gegeven moment wordt zijn dagelijkse routine doorbroken doordat hij iets ziet. De spanning van het begin van Le fils wordt veroorzaakt doordat de kijker niet ziet wat Olivier ziet, hoewel de camera hem volgt. Met frustratie tot gevolg. Hoewel we hem letterlijk dicht op de huid zitten, weten we niet wat hij ziet, denkt en voelt. Zodra echter bekend is waar het om draait in de film wordt de spanning minder beklemmend. Dan gaat de aandacht uit naar een meer psychologisch spel tussen Olivier en een van zijn nieuwe leerlingen.(Luc en Jean-Pierre Dardenne, 2002, B/F), België 2, 23.30-1.10u.

André Waardenburg